
IN THE SUPERIOR COURT OF THE STATE OF DELAWARE 

US DOMINION, INC., DOMINION 
VOTING SYSTEMS, INC., and 
DOMINION VOTING SYSTEMS 
CORPORATION, 

Plaintiff, 

v. 

FOX NEWS NETWORK, LLC, 

Defendant. 

C.A. No. N21C-03-257 EMD 

CONSOLIDATED    

US DOMINION, INC., DOMINION 
VOTING SYSTEMS, INC., and 
DOMINION VOTING SYSTEMS 
CORPORATION, 

Plaintiff, 

v. 

FOX CORPORATION, 

Defendant. 

C.A. No. N21C-11-082 EMD

DEFENDANT FOX NEWS NETWORK, LLC’S REPLY BRIEF 
IN SUPPORT OF MOTION FOR SUMMARY JUDGMENT 

PUBLIC VERSION



OF COUNSEL: 

Dan K. Webb 
Matthew R. Carter 
WINSTON & STRAWN LLP 
35 W. Wacker Drive 
Chicago, IL 60601-9703 
(312) 558-5600

Paul D. Clement 
Erin E. Murphy 
CLEMENT & MURPHY, PLLC 
706 Duke Street  
Alexandria, VA 22314  
(202) 742-8900

Scott A. Keller 
LEHOTSKY KELLER LLP 
200 Massachusetts Avenue NW 
Washington, D.C. 20001 
(512) 693-8350

Eric M. George 
Katherine A. Petti 
ELLIS GEORGE CIPOLLONE 
O’BRIEN ANNAGUEY LLP 
2121 Avenue of the Stars, 30th Floor 
Los Angeles, CA 90067 
(310) 274-7100

Blake Rohrbacher (#4750) 
Katharine L.  Mowery (#5629) 
Angela Lam (#6431) 
RICHARDS, LAYTON & FINGER, P.A. 
920 North King Street 
Wilmington, DE  19801 
(302) 651-7700

Attorneys for Defendant Fox News Network, LLC 

Dated: February 20, 2023 



TABLE OF CONTENTS 

Page 
TABLE OF AUTHORITIES .................................................................................... ii
PRELIMINARY STATEMENT ............................................................................... 1
ARGUMENT ............................................................................................................. 5

I. The Challenged Statements Are Not Actionable. ........................................ 5
A. Coverage of and Commentary on Newsworthy Allegations Is

Not Defamatory. .................................................................................... 5
B. Fair-Report Principles Protect Reporting on Official

Proceedings and Investigations. .......................................................... 21
C. The Non-Factual Statements Dominion Challenges Are

Protected Opinion. ............................................................................... 24
D. None of the Challenged Statements Is Actionable

Defamation. ......................................................................................... 25
II. Dominion Has Failed To Produce Clear And Convincing

Evidence Of Actual Malice. ....................................................................... 54
A. Dominion Has Failed to Produce Any Evidence that the

Individuals Responsible for the Allegedly Defamatory
Statements Possessed Actual Malice. .................................................. 56

B. Dominion’s Defamation-By-Omission Theory Has No Basis
In Law. ................................................................................................. 65

III. Dominion Has Produced No Non-Speculative Evidence Of Lost
Profits Or Lost Enterprise Value. ............................................................... 68

IV. Dominion’s Punitive Damages Argument Misstates The Law. ................. 73
CONCLUSION ........................................................................................................ 83

i 
 



TABLE OF AUTHORITIES 

Page(s) 
Cases 
600 W. 115th St. Corp. v. Von Gutfield, 

603 N.E.2d 930 (N.Y. 1992) ....................................................................... 25, 33 
Acerra v. Trippardella, 

34 A.D.2d 927 (N.Y. App. Div. 1970) ..............................................................76 
Anderson v. Liberty Lobby, Inc., 

477 U.S. 242 (1986) ...........................................................................................59 
Barlow v. Liberty Maritime Corp., 

746 F.3d 518 (2d Cir. 2014) ....................................................................... 76, 77 
Barry v. Time, Inc., 

584 F.Supp. 1110 (N.D. Cal. 1984) ...................................................................19 
Brian v. Richardson, 

660 N.E.2d 1126 (N.Y. 1995) .................................................................... passim 
Brussels Bank Lambert v. Credit Lyonnais (Suisse) S.A., 

2000 WL 1694308 (S.D.N.Y. 2000)..................................................................76 
Celle v. Filipino Reporter Enters. Inc., 

209 F.3d 163 (2d Cir. 2000) ................................................................. 73, 78, 79 
Cholowsky v. Civiletti, 

69 A.D.3d 110 (N.Y. App. Div. 2009) ..............................................................23 
Cianci v. New Times Pub. Co., 

639 F.2d 54 (2d Cir. 1980) ......................................................................... 17, 18 
Clifford v. Trump, 

339 F.Supp.3d 915 (C.D. Cal. 2018) .................................................................25 
Coliniatis v. Dimas, 

965 F.Supp. 511 (S.D.N.Y. 1997) .....................................................................18 
Croce v. N.Y. Times Co., 

930 F.3d 787 (6th Cir. 2019) .............................................................................16 
Curtis Publishing v. Butts, 

388 U.S. 130 (1967) ...........................................................................................79 

ii 
 



Dobies v. Brefka, 
45 A.D.3d 999 (N.Y. App. Div. 2007) ..............................................................78 

Edwards v. Nat’l Audubon Soc’y, Inc., 
556 F.2d 113 (2d Cir. 1977) ...................................................................... passim 

Ertel v. Patriot-News Co., 
674 A.2d 1038 (Pa. 1996) ..................................................................................65 

Fashion Boutique of Short Hills, Inc. v. Fendi USA, Inc., 
314 F.3d 48 (2d Cir. 2002) ................................................................................69 

Fashion Boutique of Short Hills, Inc. v. Fendi USA, Inc., 
75 F.Supp.2d 235 (S.D.N.Y. 1999) ............................................................ 69, 70 

Garcia v. O’Keefe, 
2004 WL 2375284 (N.Y. Sup. Ct. Sept. 9, 2004) .............................................80 

Geary v. Goldstein, 
1996 WL 447776 (S.D.N.Y. Aug. 8, 1996) .......................................................27 

Gertz v. Robert Welch, Inc., 
418 U.S. 323 (1974) .................................................................................... 80, 83 

Green v. CBS Inc., 
286 F.3d 281 (5th Cir. 2002) .............................................................................16 

Harris v. Hirsh, 
228 A.D.2d 206 (N.Y. App. Div. 1996) ............................................................78 

Harte-Hanks Comm’ns, Inc. v. Connaughton, 
491 U.S. 657 (1989) ...........................................................................................67 

Herring Networks, Inc. v. Maddow, 
8 F.4th 1148 (9th Cir. 2021) ................................................................. 14, 25, 42 

Hinerman v. Daily Gazette, 
423 S.E.2d 560 (W. Va. 1992) ...........................................................................80 

Hogan v. Herald, 
84 A.D.2d 470 (N.Y. App. Div. 1982) ..............................................................17 

Hunt v. Liberty Lobby, 
720 F.2d 631 (11th Cir. 1983) ...........................................................................66 

Immuno AG. v. Moor-Jankowski, 
567 N.E.2d 1270 (N.Y. 1991) ..................................................................... 11, 24 

In re United Press Int’l, 
106 B.R. 323 (D.D.C. 1989) ..............................................................................19 



Janklow v. Newsweek, Inc., 
759 F.2d 644 (8th Cir. 1985) .............................................................................16 

Kipper v. NYP Holdings Co., 
12 N.Y.3d 348 (2009) ........................................................................................60 

Kostolecki v. Buffalo Courier Express, 
163 A.D.2d 856 (N.Y. App. Div. 1990) ............................................................79 

Liberman v. Gelstein, 
605 N.E.2d 344 (N.Y. 1992) ..............................................................................57 

Loughry v. Lincoln First Bank, N.A., 
494 N.E.2d 70 (N.Y. 1986) ................................................................................82 

Marcus v. Bressler, 
277 A.D.2d 108 (N.Y. App. Div. 2000) ............................................................78 

Maynard v. Fellner, 
284 N.W.2d 121 (Wis. Ct. App. 1979) ..............................................................66 

Maynard v. Fellner, 
297 N.W.2d 500 (Wis. 1980) .............................................................................66 

McDougal v. Fox News Network, LLC, 
489 F.Supp.3d 174 (S.D.N.Y. 2020) .......................................................... 14, 25 

Morris v. Flaig, 
511 F.Supp.2d 282 (E.D.N.Y. 2007) .................................................................80 

Morsette v. The Final Call, 
309 A.D.2d 249 (N.Y. App. Div. 2003) .................................................... passim 

N.Y. Times Co. v. Sullivan, 
376 U.S. 254 (1964) .................................................................................... 55, 65 

Page v. Oath Inc., 
270 A.3d 833 (Del. 2022) ................................................................. 8, 10, 15, 55 

Palmer v. New York News Publ’g Co., 
31 A.D.210 (N.Y. App. Div. 1898) ...................................................................73 

Pearson v. Georgia, 
No. 20-14579 (11th Cir.) ...................................................................................53 

Phoenix Newspapers, Inc. v. Church, 
537 P.2d 1345 (Ct. App. Az. 1975) ...................................................................67 

Present v. Avon Prods., 
253 A.D.2d 183 (1999) ......................................................................................75 



Price v. Viking Penguin, Inc., 
881 F.2d 1426 (8th Cir. 1989) ...........................................................................21 

Prozeralik v. Cap. Cities Commc’ns, Inc., 
626 N.E.2d 34 (N.Y. 1993) ......................................................................... 57, 77 

Rinaldi v. Holt, Rinehart & Winston, Inc., 
366 N.E.2d 1299 (N.Y. 1977) ............................................................................51 

Robertson v. McCloskey, 
680 F.Supp. 414 (D.D.C. 1988) .........................................................................69 

Smartmatic USA Corp. v. Newsmax Media, Inc., 
2023 WL 1525024 (Del. Sup. Ct. Feb. 3, 2023) ................................................20 

SRW Assoc. v. Bellport Beach Property Owners, 
129 A.D.2D 328 (N.Y. App. Div. 1987) ...........................................................72 

St. Amant v. Thompson, 
390 U.S. 727 (1968) ...........................................................................................68 

Stokes v. Morning Journal, 
72 A.D. 184 (N.Y. App. Div. 1902) ..................................................................79 

Stone v. Essex Cnty. Newspapers, Inc., 
330 N.E.2d 161 (Mass. 1975) ............................................................................66 

Stukuls v. State of New York, 
42 N.Y.2d 272 (1977) ........................................................................................75 

Vengroff v. Coyle, 
231 A.D.2d 624 (N.Y. App. Div. 1996) ............................................................10 

Weiner v. Doubleday & Co., 
549 N.E.2d 453 (N.Y. 1989) ..............................................................................17 

Wenz v. Becker, 
948 F.Supp.319 (S.D.N.Y. 1996) ............................................................... 22, 37 

Wolf Street Supermarkets v. McPartland, 
108 A.D.2d 25 (N.Y. App. Div. 1985) ..............................................................70 

Other Authorities 
New York Pattern Jury Instructions §3:30 ................................................. 75, 76, 77 
N.Y. Times, Lordy, Is There a Tape? (Apr. 16, 2018) ............................................... 6 
W. Page Keeton, Prosser & Keeton on Torts §52 (1984) ........................................ 72 



PRELIMINARY STATEMENT 

Much like it did in its opening summary judgment motion, Dominion litters its 

opposition brief with cherry-picked statements from people who have nothing to do 

with the specific statements it challenges as defamatory.  While that might make for 

interesting headlines, it does not create a triable issue of fact.  In reality, Dominion 

has not even identified any defamatory statement of fact—as opposed to newsworthy 

allegations or opinions—attributable to Fox News, let alone identified any such 

statement published with actual malice.  At the very least, its kitchen-sink complaint 

is wildly overbroad, and it has not even identified sufficient evidence of economic 

damages, let alone met the very high bar for punitive damages.   

First, when it comes to allegations that are newsworthy regardless of whether 

they are true or false, the New York Court of Appeals has squarely held—in the 

context of allegations of election interference, no less—that so long as a reasonable 

viewer, when considering a statement in the “over-all context in which the assertions 

were made,” would understand the statement “as mere allegations to be investigated 

rather than as facts,” reporting the allegation is not defamation.  Brian v. Richardson, 

660 N.E.2d 1126, 1130-31 (N.Y. 1995).  And so long as the press makes clear that 

the allegations are just allegations, it is free to offer its opinion that the allegations 

are “credible” and merit investigation (as some Fox News hosts and other networks 

1



did), just as it is free to offer its opinion that the allegations are implausible (as other 

Fox News hosts and other networks did).  Id.   

Dominion does not even try to argue that a reasonable viewer would fail to 

understand that the vast majority of the statements it challenges were “mere 

allegations” made by the President and his lawyers, not proven facts about 

Dominion.  Nor could it.  After all, the reasonable-viewer test assumes a reasonable 

viewer, and when a host says, “Coming up, Rudy Giuliani and Sidney Powell make 

the President’s case right here,” as Maria Bartiromo did on November 8, or “the 

President’s lawyers come forward alleging…,” as Jeanine Pirro did on November 

21, any sensible person understands that what they are hearing are allegations that 

need to proven in court, not facts reported for their truth. 

Dominion instead advances the radical position that it does not matter if the 

allegations were accurately presented as allegations, or even if they were presented 

as false allegations.  According to Dominion, the mere act of repeating them, or 

allowing the President’s lawyers to articulate them, makes the press as liable as those 

leveling the allegations.  Thus, in Dominion’s view, the press was duty-bound to 

suppress the true fact that the sitting President of the United States was accusing 

Dominion and others of massive election fraud.  If that were the law, then not only 

did virtually every news outlet in the nation defame Dominion repeatedly in the wake 

2



of the 2020 election; so did all of the millions of people who “republished” the 

allegations in the course of tweeting, posting, texting, or emailing about them.   

Unsurprisingly, there is not a shred of authority for that speech-squelching rule, 

which no state could adopt consistent with the First Amendment.  Indeed, even 

Dominion seems to know that cannot really be the law, as it did not sue every media 

outlet in the country, or even sue Fox News for airing a post-election interview with 

President Trump in which he personally made the same allegations Dominion 

challenges here.  In reality, New York defamation law respects, not tramples, First 

Amendment rights:  When it comes to statements that are newsworthy without 

regard to whether they are true or false—which Dominion cannot seriously deny is 

the case here—the press is free to cover and comment on them so long as a 

reasonable viewer would understand that they are “mere allegations,” not “facts.”  

Brian, 660 N.E.2d at 1130-31.  And no reasonable viewer thinks that a host has 

vouched for the veracity of everything a guest says just because she interviews the 

guest too enthusiastically, or occasionally nods after he speaks, or thanks him too 

profusely—especially when the host informs viewers that the allegations have been 

flatly denied and must be proved in court, while pressing the guest on whether they 

will be able to produce evidence in court in time to make a difference.   

For that reason alone, this Court can grant Fox News summary judgment without 

even applying the press-protective actual-malice standard.  But even if that 

3



notoriously high bar comes into play, Dominion’s theory on that score is every bit 

as radical and divorced from the law.  According to Dominion, a media organization 

acts with the requisite actual malice so long as anyone in the “chain of command”—

from line-level producers to the CEO to the highest executives at the publication’s 

parent company—did not believe something someone on one of the organization’s 

shows said, even if that person played no role in drafting, editing, or publishing that 

statement or even knew that it existed.  Thus, in Dominion’s view, Fox News acted 

with actual malice if Lachlan Murdoch did not believe something he never knew 

Sidney Powell said on Lou Dobbs’ show.   

That theory fails as a matter of law, and the law could not be clearer:  Actual 

malice must be brought home to someone who actually played a role in crafting, 

editing, or publishing the particular statement at hand, not just to someone on the 

corporate organizational chart.  There is no such thing as defamation by omission, 

and the Supreme Court of the United States squarely rejected a “collective 

knowledge” theory of actual malice more than half a century ago in New York Times 

v. Sullivan.  The law could not be otherwise, as Dominion’s theory would lead to

invasive and speech-chilling discovery of virtually everyone in a news organization 

in virtually every defamation case.  Dominion thus cannot make up for the complete 

absence of evidence of actual malice on the part of those actually involved in the 

4



challenged statements by probing the mind frames of distant corporate officers who 

had nothing to do with them.   

In the final analysis, then, the voluminous summary judgment briefing has lain 

bare what Fox News has said from the start:  This unprecedented effort to punish the 

press for covering and commenting on the most newsworthy story of the day has no 

basis in law or fact.  Indeed, Dominion has even been forced to quietly slash its 

damages demand by more than half a billion dollars after its own experts debunked 

its implausible claims.  As that backtrack underscores, Dominion’s case has always 

been more about what will generate headlines than about what can withstand legal 

and factual scrutiny.  Dominion has gotten its headlines, and journalists everywhere 

will now think twice about covering the most important news of the day for fear of 

punitive defamation suits.  But this effort to publicly smear a media organization just 

for having the temerity to cover and comment on allegations being pressed by the 

sitting President of the United States should be now recognized for what it is:  a 

blatant violation of the First Amendment. 

ARGUMENT 

I. The Challenged Statements Are Not Actionable.

A. Coverage of and Commentary on Newsworthy Allegations Is Not
Defamatory.

1. Dominion’s principal response to Fox News’ argument that the challenged

statements were not defamatory is to insist that neither the First Amendment nor 

5



New York law provides any protection (save a very narrow privilege to repeat near-

verbatim statements in official proceedings) for the press to cover allegations that 

are newsworthy without regard to their truth or falsity—even if they are made by 

someone as obviously newsworthy as the President of the United States.  In 

Dominion’s view, the press is liable for reporting such allegations so long as 

someone in the “chain of command”—from line-level producers to the highest 

executives at a publication’s parent company—suspects that the allegations are 

specious and fails to stop the publication from covering on them.  On top of that, the 

press is not only liable for reporting such allegations, but on the hook for punitive 

damages too so long as someone within the news organization knew that the 

allegations would harm the accused.     

Dominion never seriously grapples with the astounding implications of that 

theory.  By Dominion’s telling, if the President falsely accused the Vice President 

of plotting to assassinate him, the press would be duty-bound to suppress that 

unquestionably newsworthy allegation so long as someone in the newsroom thought 

it was ludicrous.  The New York Times would be liable for reporting allegations in 

the Steele Dossier that “the Kremlin had recordings” documenting extraordinary 

accusations against President Trump so long as even one editor at the Times doubted 

that claim.  See N.Y. Times, Lordy, Is There a Tape? (Apr. 16, 2018) (discussing 

“[e]vidence that the tape might be real” and encouraging readers to “open your mind 

6



to the truly obscene”).  The Washington Post would be liable for reporting President 

Trump’s allegation that President Obama was born in Kenya since several of its 

editors believed the claim to be bogus.  CNN could be liable for reporting former 

Governor Andrew Cuomo’s denials and counter-allegations that his accusers were 

liars since some CNN executives undoubtedly believed the Governor’s accusers. 

And all of those publications would be on the hook for punitive damages so long as 

someone within the organization viewed the allegations as “extremely damaging” to 

the accused.  Dom.Opp.191. 

Indeed, if it were truly “irrelevant” that the “accused statements relate to false 

charges made by” the President’s lawyers, and if the press were really “deemed the 

‘publisher’ of every statement [the President’s lawyers] aired against Dominion … 

just as if [the press] had published it originally,” Dom.MSJ.7, then Dominion could 

assert its multi-billion-dollar defamation claim against virtually every outlet in the 

country for reporting the President’s allegations.  Dominion could sue CSPAN 

tomorrow, as recordings of Rudy Giuliani’s and Sidney Powell’s November 19 news 

conference and their allegations about Dominion, as well as President Trump’s 

December 2 press conference featuring the same allegations about Dominion, 

remain on its website to this day.  And it would not stop there; Dominion could sue 

anyone who tweeted, posted, texted, emailed, or even just spoke about the 

allegations too.   

7



Ultimately not even Dominion seriously believes its radical theory, as it has not 

sued other outlets for reporting the President’s allegations, or even sued Fox News 

for airing Bartiromo’s post-election interview of President Trump.  Even Dominion 

seems to recognize that reporting allegations that are newsworthy without regard to 

their truth or falsity must merit some protection.  And the New York Court of 

Appeals has made clear that reporting such allegations receives substantial 

protection, in the context of allegations of election interference no less:  So long as 

a reasonable viewer, when viewing a statement in the “over-all context in which the 

assertions were made,” would understand the statements “as mere allegations to be 

investigated rather than as facts,” reporting the allegation is not defamatory, but is 

instead affirmatively protected by the First Amendment.  Brian v. Richardson, 660 

N.E.2d 1126, 1130-31 (N.Y. 1995); see also Page v. Oath Inc., 270 A.3d 833 (Del. 

2022).  And so long as the press makes clear that the allegations are just allegations, 

it is free to “offer[] [its] own view that these [allegations] [a]re credible” and merit 

investigation, just as it is free to offer its own opinion that the allegations are 

implausible.  Brian, 660 N.E.2d at 1131.  

Dominion does not deny that a reasonable viewer would have understood that 

most of the statements it challenges were unproven allegations made by the President 

and his legal team in the context of legal challenges to the 2020 election—not true, 

demonstrable facts about Dominion reported for their truth.  Dominion just insists 

8



that there is no exception to defamation law for “newsworthy allegations.”  But no 

matter how many times Dominion derides a “one-factor ‘newsworthy allegation’” 

test, Dom.Opp.81, that is not and has not ever been Fox News’ position.  The point 

is not that the press may repeat with impunity anything it deems “newsworthy.”  It 

is that the press has a First Amendment (and New York law) right to cover 

allegations that everyone understands are newsworthy without regard to whether 

they are true or false because of the circumstances in which the allegations arise.   

When the press reports allegations that are newsworthy only if they are true (for 

example, a claim that a burger chain used tainted meat, or a claim that members of 

a college fraternity committed sexual misconduct), a reasonable viewer is likely to 

perceive that as reported facts even if they are couched as allegations; after all, why 

report such allegations if they are not true?  But when it comes to allegations made 

by or on behalf of elected officials, a reasonable viewer readily understands that the 

press is covering the allegation because the people have a right to know what their 

elected officials are saying and doing, even if—indeed, perhaps especially if—they 

are making allegations that the press doubts are true.   

In all events, whatever Dominion may think of the rule Brian articulates, there 

is no denying that New York courts have squarely held that, when “it is apparent to 

the reasonable reader” that a publication’s “specific charges were allegations and not 

demonstrable fact, a libel cause of action does not lie.”  Vengroff v. Coyle, 231 

9



A.D.2d 624, 626 (N.Y. App. Div. 1996) (quoting Brian, 660 N.E.2d at 1131).  That

is a binding statement of New York law—and is compelled by the First Amendment 

to boot.  And Dominion’s efforts to distinguish Brian, Page, and the wealth of 

authority applying the same rule fall flat.  

Dominion first notes that Brian and Page did not turn on the newsworthiness of 

the underlying allegations.  That is doubtful, but it is not clear why Dominion thinks 

that helps.  After all, if the press may report allegations regardless of their 

newsworthiness, then a fortiori it may report allegations when what is newsworthy 

about them is that they were made.  Indeed, this case is arguably even easier than 

Page and Brian because it involves allegations made by, not just about, objectively 

newsworthy individuals.  Page, by contrast, involved allegations that Carter Page, a 

member of the 2016 Trump Campaign, colluded with Russian officials to influence 

the 2016 presidential election.  270 A.3d at 837, 840.  And Brian involved 

allegations by former U.S. Attorney General Elliot Richardson that the plaintiff, an 

ally of then-candidate Ronald Reagan, colluded with Iranian leaders to influence the 

1980 presidential election.  660 N.E.2d at 1128.   

As one of the cases Brian invoked made clear, the rule that the press may cover 

such allegations is rooted in the “‘marketplace of ideas’ and oversight and 

informational values that compelled recognition of the privileges of fair comment, 

fair report and the immunity accorded expressions of opinion.”  Immuno AG. v. 

10



Moor-Jankowski, 567 N.E.2d 1270, 1281 (N.Y. 1991).  Those “values are best 

effectuated by according defendant some latitude” to “provide[] a forum for … 

statements on controversial matters,” particularly where the statement’s “author, 

affiliation, bias and premises [are] fully disclosed” and “rebuttal openly invited.”  Id. 

Indeed, providing such a forum is critical for “democratic government and with the 

orderly manner in which economic, social, or political change is to be effected.”  Id. 

at 1281-82.  After all, the “public may learn something, for better or worse, about 

the person or group” who made the statements.  Id. at 1280.  

Dominion next contends that Brian is distinguishable because it involved a 

lawsuit against the author of the op-ed, not the New York Times.  Again, it is not 

clear why Dominion thinks that helps.  If a defamation plaintiff cannot sue the author 

of an op-ed for publicizing allegations that the plaintiff rigged the election, then the 

plaintiff certainly cannot sue the press for running the op-ed.  If anything, the fact 

that the plaintiff in Brian did not even think to sue the New York Times proves the 

point:  If Dominion has a defamation case, it is against the people who leveled the 

allegations, not against the press for reporting and commenting on them.1 

1 Dominion tries to distinguish the other New York cases on the same grounds. 
Dom.Opp.67.  But for the same reasons Dominion’s distinctions hurt its position 
more than they help.   

11



Dominion notes that Brian was “careful to emphasize the limits of its holding,” 

explaining that the mere “fact that a particular accusation originated with a different 

source does not automatically furnish a license for others to repeat or publish it 

without regard to its accuracy or defamatory character.”  Dom.Opp.66.  Fox News 

has never claimed otherwise.  The press can of course be liable in some instances 

for repeating allegations made by others.  Brian makes clear when they can:  when 

a reasonable viewer, viewing the challenged statement in its overall context, would 

understand the statement to be “demonstrable fact” about the plaintiff rather than 

“mere allegations to be investigated.”  660 N.E.2d at 1131.  That is the test Fox News 

has repeatedly asked the Court to apply.  And it is the test Dominion strenuously 

seeks to avoid.   

Dominion tries to distinguish Brian on its facts, pointing out that “the repeated 

charges were included in the article not necessarily to convince the reader of 

plaintiff’s dishonesty but rather to demonstrate the need for an investigation that 

would establish the truth or falsity of the charges.”  Dom.Opp.66-67.  But the same 

is true here.  Fox News covered the allegations not to convince viewers that 

Dominion rigged the election, but to keep the public informed on what the President 

and his lawyers were alleging and doing vis-à-vis court proceedings designed to get 

to the bottom of the allegations.  To the extent Dominion tries to draw a distinction 

between informing the public about allegations and “an advocacy piece[] … to try 

12



to get government officials to open an investigation into the allegations,” 

Dom.Opp.66, that does not help.  As Brian makes clear, it is impossible to “call for 

a full-scale investigation” “without a recitation of the existing unresolved charges.”  

660 N.E.2d at 1131.  Fox News hosts who, like Pirro, wanted to express their opinion 

that the allegations should be investigated thus had to explain what the allegations 

were.  And hosts trying to cover allegations made in the context of litigation likewise 

had to relay them. 

Dominion claims that Fox News’ coverage of the President’s allegations “bear 

no comparison to the Richardson op-ed” because Giuliani and Powell were 

“unequivocal in their claims,” and that “Fox’s hosts repeatedly endorsed, concurred 

in, and cheered on the false allegations.”  Dom.Opp.66.  But Richardson’s sources 

were also unequivocal, Brian, 660 N.E.2d at 1128, and Richardson himself 

“unquestionably offered his own view that these sources were credible,” id. at 1131.  

That makes this case even easier than Brian, as most of the Fox News hosts offered 

no opinion as to whether the allegations were credible.  Bartiromo merely reported 

the allegations; she did not say they were credible.  Pirro called for an investigation, 

but she too expressed no opinion on whether they were true.  Dominion does not 

even try to argue that Hannity, Carlson, or any of the Fox & Friends hosts expressed 

an opinion that the President’s allegations were credible.  Dobbs is the only host that 

arguably did.  But Brian says that is permissible. 

13



Dominion points out that Brian involved an op-ed.  But that makes Brian more 

on point, not less.  Just as the “Op Ed page is a forum traditionally reserved for the 

airing of ideas on matters of public concern,” Brian, 660 N.E.2d at 1130, so too are 

shows that Dominion challenges here.  And just as a reader would expect “the 

columns and articles published on a newspaper’s Op Ed sections will represent the 

viewpoints of their authors and, as such, contain considerable hyperbole, 

speculation, diversified forms of expression and opinion,” Brian, 660 N.E.2d at 

1130, a viewer would expect an opinion show to contain “exaggeration,” “non-literal 

commentary,” “overheated rhetoric,” and “opinion” commentary, McDougal v. Fox 

News Network, LLC, 489 F.Supp.3d 174, 183-84 (S.D.N.Y. 2020).  To the extent 

Dominion suggests that a reasonable viewer would expect only sober factual 

reporting on all of Fox News’ shows simply because Fox News is a “news 

organizatio[n],” Dom.MSJ.80-81, that is wrong.  As the Ninth Circuit explained in 

a defamation suit against Rachel Maddow: “Although MSNBC produces news, 

Maddow’s show in particular is more than just stating the news—Maddow is invited 

and encouraged to share her opinions with her viewers.”  Herring Networks, Inc. v. 

Maddow, 8 F.4th 1148, 1157 (9th Cir. 2021).  So too here.  Although Fox News 

produces news, most of the shows at issue here “more than just stat[e] the news”; 

hosts are “invited and encouraged to share [their] opinions with [their] viewers.”  Id.   

14



Dominion’s efforts to distinguish Page fare no better.  Dominion claims that 

Page is different because the articles “reported on a confirmed federal investigation, 

and did so accurately, including reporting on the specific allegations the 

investigators were assessing, and some of the evidence they were considering.”  

Dom.Opp.63-64 (emphasis original).  To the extent Dominion suggests that Page 

turned on the fair-report privilege, that is wrong.  The Delaware Supreme Court held 

that the plaintiff failed to allege falsity because the defendants accurately reported 

the true fact that the allegations were made.  270 A.3d at 846-47.  To the extent 

Dominion suggests that this case is different because the allegations were “false,” 

Dom.Opp.64, Page specifically held that it did not matter whether the allegations in 

the Steele Dossier were false.  270 A.3d at 846.  What mattered was whether the 

press accurately reported the allegations and the government’s investigation of them.  

Id.  Similarly, Dominion tries to distinguish Page on the theory that Giuliani and 

Powell were “patently unreliable.” Dom.Opp.64.  But even setting aside whether 

Giuliani and Powell were “patently unreliable” at the time the allegations were made 

(they were not, see FNN.Opp.149), nothing in Page turned on the Delaware Supreme 

Court’s assessment of whether Christopher Steele was reliable.   

Dominion’s efforts to distinguish other cases are similarly unpersuasive.  

Dominion does not deny that the Fifth Circuit squarely held that a media defendant 

“need not show the allegations are true, but must only demonstrate that the 

15



allegations were made and accurately reported.”  Green v. CBS Inc., 286 F.3d 281, 

284 (5th Cir. 2002).  Dominion argues that the court got it wrong because it cited 

Texas cases that articulated a test “much closer to a traditional ‘fair report’ 

privilege.”  Dom.Opp.69-70.n.13.  But the fact that the Fifth Circuit did not read 

those cases so narrowly proves the point:  The principle that the press can report 

allegations that are newsworthy regardless of their truth or falsity is not confined to 

statements made in official proceedings.   

Dominion tries to distinguish Janklow v. Newsweek, Inc., 759 F.2d 644 (8th Cir. 

1985), as a fair-report case as well, Dom.Opp.70-71.n.13, but the Eighth Circuit did 

not say anything about fair report.  It held that accurately reporting allegations of 

rape against a former state Attorney General is not defamatory, regardless whether 

the allegations are true.  Janklow, 759 F.2d at 649.  Dominion notes that Croce v. 

N.Y. Times Co., 930 F.3d 787 (6th Cir. 2019), stated that, “even with qualifying 

language, a defendant could not be liable for publishing statements with actual 

malice.”  Id. at 795-96.  But Dominion neglects to mention that the Sixth Circuit 

went on to explain that actual malice was irrelevant because the defendant did not 

“deny that he made the statements that appear in the article.”  Id. at 796.  Here, too, 

actual malice matters only if Dominion can identify some defamatory statements 

attributable to Fox News, rather than the President’s lawyers.  It cannot.      

16



2. With no credible argument that the press cannot discuss allegations that are

newsworthy without regard to their truth or falsity, Dominion shifts to advancing an 

exceedingly crabbed conception of when the press may do so.  Dominion claims that 

if the Court is inclined to apply neutral-report principles at all, it should ignore 

Brian’s focus on how a reasonable viewer would understand the statement in favor 

of a narrow multi-factor test that it purports to divine from the Second Circuit’s 

decisions in Edwards v. Nat’l Audubon Soc’y, Inc., 556 F.2d 113 (2d Cir. 1977), and 

Cianci v. New Times Pub. Co., 639 F.2d 54 (2d Cir. 1980).2  At the outset, to the 

extent Brian articulates a test more protective of speech than the one articulated by 

other courts under the First Amendment, this Court must follow Brian—a New York 

Court of Appeals decision that New York courts have repeatedly applied. 

FNN.MSJ.45.  It would be reversible error not to.3    

2 Dominion maintains that New York courts rejected Edwards in Hogan v. Herald 
Co., 84 A.D.2d 470, 479 (N.Y. App. Div. 1982), aff’d 444 N.E.2d 1002 (N.Y. 1982), 
and Weiner v. Doubleday & Co., 549 N.E.2d 453, 456-67 (N.Y. 1989).  That is 
wrong for all the reasons Fox News has stated.  FNN.MSJ.48-51; FNN.Opp.56-57.  
But in all events, nothing in Hogan or Weiner undermines Brian, which came 13 
years after Hogan and six years after Weiner.  Thus, even if the Court concludes that 
Hogan rejected Edwards full stop, it is still bound to apply Brian.    
3 The New York intermediate court in the Smartmatic case affirmed the district 
court’s denial of Fox News’ motion to dismiss (while dismissing the complaint 
against Fox Corporation).  But its decision did not say anything about Brian or 
Edwards or any of the other cases that Fox News cites, so it has little to say about 
what legal principles govern here.  

17



In all events, Dominion distorts Edwards beyond recognition.  Dominion tries 

to limit Edwards to its facts, claiming that neutral-report principles apply only when 

(1) the allegations are made by “responsible” or “prominent” individuals; (2) the 

press “accurately” and “dispassionately” reports the allegations; and (3) the press 

does not “espouse” or “concur” in the charges made by others.  Dom.Opp.53-57.  

But as the Second Circuit later made clear, “the Edwards opinion did not attempt 

precise definition of its contours,” Cianci, 639 F.2d at 68, other than to note that a 

publisher who “espouses or concurs in the charges” or “deliberately distorts” them 

“cannot rely on a privilege of neutral reportage,” Edwards, 556 F.2d at 120.  What 

matters, then, is not whether the facts mirror Edwards precisely, but whether the 

allegations are newsworthy by virtue of being made and whether the press accurately 

conveys the allegations without embracing or concurring in them.  Id.  The factors 

Edwards discussed may be relevant to that inquiry.  But not in the ways that 

Dominion thinks. 

Take, for instance, the prominence of the accuser.  That certainly informs the 

answer to the first question—i.e., whether allegations are newsworthy without 

regard to their truth or falsity.  Id.; see also Coliniatis v. Dimas, 965 F.Supp. 511, 

520 (S.D.N.Y. 1997) (noting that the responsible, prominent organization concept 

“acts as a proxy for determining when the very fact that allegations are made is itself 

newsworthy”).  But nothing in Edwards even hints at the notion that the press cannot 

18



cover the statements of someone as prominent as the sitting President if it does not 

consider him sufficiently “responsible.”  Nor would such a rule make any sense 

given the “primary rationale of Edwards—the public interest in being fully informed 

about public controversies.”  Barry v. Time, Inc., 584 F.Supp. 1110, 1126 (N.D. Cal. 

1984); see also In re United Press Int’l, 106 B.R. 323, 329 (D.D.C. 1989).  Indeed, 

the notion that the people have less interest in knowing what an “irresponsible” 

President is saying gets things backwards.  Dominion thus understandably wants to 

shift the discussion away from the President, and focus it on whether Giuliani and 

Powell were “responsible, prominent” individuals.  But what made their statements 

newsworthy without regard to truth or falsity is that they were making them on 

behalf of President Trump—as Fox News hosts told their viewers repeatedly.4  That 

is why countless news outlets around the globe covered the press conference 

featuring Giuliani and Powell; what mattered to the press was not their own 

assessment of Giuliani and Powell, but that they spoke for the President both in court 

and in that press conference.  By Dominion’s telling, the press would have to ignore 

4 To be sure, at a certain point some on the Trump legal team disavowed Powell.  
But there is no question that she was on the President’s legal team when most of the 
relevant coverage occurred.  And even when she no longer appeared to be on the 
team, she remained an obviously natural source to explain what evidence had been 
uncovered—especially when Giuliani and the President himself were still making 
all the same claims about Dominion.  See Dom.MSJ.Ex.111, Dobbs 153:10-155:13; 
Ex.A27 at 9; Ex.A32 at 4; FNN.MSJ.20-21.    

19



that press conference and anything the President’s press secretary says outside the 

context of an “official proceeding” if it does not consider that secretary sufficiently 

“responsible.”  

Dominion accuses Fox News of failing to report accurately.  Dom.Opp.56.  But 

the question is not whether the press accurately reported whether the allegations 

were true or false, or what evidence existed to support or discredit them.  It is 

whether the press “accurately conveys the charges made.”  Edwards, 556 F.2d at 

120 (emphasis added).  Thus, Fox News was not required to “use the information 

Dominion provided to correct its guests or to reorient its viewers.”  Dom.Opp.56; 

contra Smartmatic USA Corp. v. Newsmax Media, Inc., 2023 WL 1525024, at *17 

(Del. Sup. Ct. Feb. 3, 2023).  Edwards itself could not be clearer:  The press need 

not even tell both sides of the story, let alone “take up cudgels against dubious 

charges in order to publish them without fear of liability for defamation.”  556 F.2d 

at 120.  All it must do is convey the charges accurately.  And even on that, the press 

gets significant leeway, for “if we are to enjoy the blessings of a robust and 

unintimidated press, we must provide immunity from defamation suits where the 

journalist believes, reasonably and in good faith, that his report accurately conveys 

the charges made.”  556 F.2d at 120 (emphasis added).  There was no more accurate 

way to convey the allegations than by interviewing those making them. 

20



Finally, Dominion contends that neutral-report principles do not apply because 

Fox News hosts “espoused” and “concurred” in the allegations.  But that contention 

rests on an extreme view of what it means to “espouse” or “concur.”  By Dominion’s 

telling, a host espouses everything a guest says if the host introduces the guest as a 

“great American,” or a “leading appellate attorney,” or “thanks” guests too profusely 

or interviews them too “enthusiastically.”  Dom.Opp.95, 105-06, 113, 118, 126.  

Dominion even goes so far as to a claim that a host espouses or concurs in an 

allegation simply by acknowledging that she understands what a guest is saying with 

a polite “yes” or “right.”  Dom.Opp.106.  Under that approach, it is hard to imagine 

how the press could avoid espousing or concurring in newsworthy allegations unless 

the press “take[s] up cudgels against dubious charges.”  Edwards, 556 F.2d at 120.  

As other cases have confirmed, neutrality does not depend on whether the press gives 

equal airtime to both sides of a public controversy.  See Price v. Viking Penguin, 

Inc., 881 F.2d 1426, 1434 (8th Cir. 1989).  It depends on whether the press makes 

clear that it is covering and commenting on the newsworthy allegations of others, 

not embracing them as their own.  Id. 

B. Fair-Report Principles Protect Reporting on Official Proceedings and 
Investigations. 

Fair-report principles embodied in both the First Amendment and Civil Rights 

Law §74 fully protect coverage of and commentary on official proceedings, and that 

21



protection itself is broad enough to foreclose many of Dominion’s claims.  Dominion 

again insists that fair-report principles do not cover reporting on things that have not 

yet happened in an official proceeding.  But the fair-report privilege protects 

reporting on both pending and anticipated proceedings, including preliminary 

investigations, FNN.MSJ.52-54, and anticipated filings in a pending lawsuit even 

though the litigant has “not yet performed the ministerial act of filing ... at the time 

the statement was made.”  Wenz v. Becker, 948 F.Supp.319, 323 (S.D.N.Y. 1996).   

Here, too, many of Dominion’s arguments distort fair-report principles beyond 

recognition.  Dominion appears to say that Fox News could not report on lawsuits 

unless they were filed by Powell or Giuliani.  Dom.Opp.111.  Dominion also seems 

to say that Fox News could not even report on Powell’s suits because she had been 

disavowed by some on the Trump legal team before she filed them.  Dom.Opp.93.  

But whatever bearing those distinctions may have on neutral-report principles (and 

the answer is very little), they have zero bearing on fair-report principles.  A suit 

filed by Lin Wood is just as much an “official proceeding” as a suit filed by Powell.  

And a suit filed by Powell on behalf of the Trump Campaign is just as much an 

official proceeding as a suit filed by Powell on behalf of someone else.   

It gets worse.  At one point, Dom.Opp.112, Dominion insists that near-verbatim 

readings of affidavits on air is not protected because the host did not say the magic 

words “this affidavit was filed in court.”  At other points, Dominion tries to defeat 

22



the doctrine based on the most minute differences between what a court filing said 

and what Fox News reported.  Dominion faults Powell for describing the author of 

an affidavit as a “high-ranking military officer” when the affidavit says that the 

author has “training in special operations” and an “extensive military” background.  

Dom.Opp.111.  Dominion supplies no authority for these reed-thin distinctions.  

Fair-report principles apply so long as the reporting is “substantially accurate.”  

Cholowsky v. Civiletti, 69 A.D.3d 110, 114 (N.Y. App. Div. 2009).   

With little to say on the law, Dominion makes the exceedingly strained argument 

that Fox News “waived” its fair-report argument because it did not repeat the words 

“fair report” each and every time it invoked the doctrine.  Nonsense.  That is just a 

quibble with the structure of Fox News’ brief.  In Part I.B, Fox News explained the 

fair-report rule and how it protects coverage of preliminary investigations, ongoing 

judicial proceedings, and anticipated filings in pending proceedings.  FNN.MSJ.52-

54.  In Part I.D, Fox News applied that rule to the challenged statements, repeatedly 

explaining that a reasonable viewer would understand that the allegations were not 

only allegations, but allegations that were the subject of official investigations and 

lawsuits.  FNN.MSJ.57-120.  And it underscored that argument by invoking the fair-

report doctrine by name repeatedly in the appendix submitted alongside its brief.  

FNN.MSJ.Appendix.  Nothing in law or logic required Fox News to intone the words 

23



“fair report privilege” en haec verba 115 times to preserve its fair-report argument 

as to every statement it covers.5    

C. The Non-Factual Statements Dominion Challenges Are Protected
Opinion.

Finally, many of the statements Dominion challenges are statements of opinion, 

which are fully protected by both New York law and the First Amendment.  

Dominion spills significant ink trying to argue that all of the statements it challenges 

are statements of fact under “the traditional ‘fact/opinion’ test applied in Milkovich.” 

Dom.Opp.78. That is wrong in its own right, but Dominion also ignores that New 

York courts have embraced an even more protective test as a matter of state law.  

Immuno, 567 N.E.2d at 1278, 1281.  Under New York law, courts should not “sift[] 

through a communication for the purpose of isolating and identifying assertions of 

fact,” Brian, 660 N.E.2d at 1130, as Dominion seemingly asks the Court to do, 

Dom.Opp.78-79.  Instead, courts should look first to “both the immediate context 

and the broader social context in which a published statement was made” to 

determine whether a reasonable viewer would expect to hear opinions or facts.  Id. 

5 Dominion says that Fox News cannot raise neutral-report and fair-report arguments 
because “Fox did not mention fair report or neutral report” in its corporate testimony. 
Dom.Opp.80-81.  But Dominion tellingly cites no law for its puzzling claim that a 
party somehow “waives” a legal argument made repeatedly in all of its briefing 
because a non-lawyer witness does not testify about it.  Ex.E52, Lowell 30(b)(6) 
errata.   

24



at 1127-28; see also 600 W. 115th St. Corp. v. Von Gutfield, 603 N.E.2d 930, 937-

38 (N.Y. 1992) (accusations of “fraudulent” conduct, “bribery,” and “corruption” 

not actionable when spoken in a “forum” where “controversial debate is expected 

and frequently encouraged”).  Here, there is no doubt that reasonable viewers would 

expect to hear plenty of opinion commentary on shows like Lou Dobbs Tonight, 

Justice with Judge Jeanine, Hannity, and Tucker Carlson Tonight.  Courts have 

frequently recognized that rhetorical hyperbole and exaggeration is common on 

opinion shows.  Maddow, 8 F.4th at 1157; McDougal v. Fox News Network, LLC, 

489 F.Supp.3d 174, 183 (S.D.N.Y. 2020).  That is especially true for statements 

uttered in the context of competing allegations in charged disputes:  It is well-

recognized that “rhetorical hyperbole” is “normally associated with politics and 

public discourse in the United States.”  Clifford v. Trump, 339 F.Supp.3d 915, 925 

(C.D. Cal. 2018). 

D. None of the Challenged Statements Is Actionable Defamation. 

Applying those principles, none of Dominion’s claims is viable.  A reasonable 

viewer would plainly understand that Fox News and its hosts were reporting on 

allegations made by the President and his lawyers in the context of legal challenges 

that could determine the outcome of a presidential election.  Not only would that 

have been obvious from the fact that the allegations were made shortly after the 

results of an election that the President told the entire world he planned to challenge; 

25



it was obvious from the coverage itself.  Far from reporting the allegations as true, 

Fox News hosts repeatedly informed their audiences that the allegations were just 

allegations that would need to be proven in court in short order if they were going to 

impact the outcome of the election.  Moreover, many of the challenged statements 

are plainly protected by fair-report principles.  And to the extent some hosts 

commented on the allegations, much of that commentary is protected opinion.  

Accordingly, Dominion has failed to state any actionable defamation.  At the very 

least, its kitchen-sink complaint is radically overbroad.   

November 8 – Sunday Morning Futures.  A reasonable viewer would 

understand that the statements Dominion challenges were unproven allegations 

made by the President’s legal team, not demonstrable facts about Dominion.  

Dominion resists that conclusion because Bartiromo did not “label Powell’s 

statements as ‘allegations.’”  Dom.Opp.87.  But the question is not what “label” the 

defendant affixes to allegations; it is whether a reasonable viewer would understand 

them as such.  And Bartiromo told viewers that Powell’s claims were allegations in 

a statement that Dominion conveniently ignores: “Sidney, these are incredible 

charges that you are making this morning.”  Ex.A2 at 17.   

Dominion insists that Fox News is nevertheless liable for Powell’s statements 

because Bartiromo was insufficiently “neutral” and her “tone” insufficiently 

“skeptical.”  Dom.Opp.87-88.  But what matters is whether Bartiromo “espoused” 

26



or “concurred” in the statements, and while Dominion is not shy about making that 

accusation in other contexts, it does not even try to claim that Bartiromo did so on 

her November 8 broadcast.  Instead, Dominion just faults Bartiromo for purportedly 

failing to “push back” enough.  But the press need not “take up cudgels against 

dubious charges in order to publish them without fear of liability for defamation.” 

Edwards, 556 F.2d at 120.  And in all events, Bartiromo did “push back” by pressing 

her guests for evidence and casting doubt on their claims by explaining that, if the 

evidence really were as extensive as they claimed, then the government would surely 

be investigating.  FNN.MSJ.57-61.6   

Dominion asks the Court to ignore that pushback because some of it occurred 

while Bartiromo was interviewing Giuliani.  But Dominion concedes elsewhere that 

“New York courts have taken ‘the entire broadcast as the context relevant to a court’s 

defamation inquiry.’”  Dom.Opp.85 (quoting Geary v. Goldstein, 1996 WL 447776, 

at *2 (S.D.N.Y. Aug. 8, 1996)).  Dominion complains that Bartiromo’s other 

questions preceded Powell’s explicit references to Dominion.  Dom.Opp.87.  But 

Bartiromo’s questions immediately followed several statements Dominion 

6 Dominion suggests that Bartiromo injected the story about Dominion into the 
public’s view.  Dom.MSJ.24.  But Bartiromo was simply breaking the news about 
what the President and his legal team would be alleging, as she made clear by 
informing viewers that Powell was “mak[ing] the president’s case” and telling 
viewers that Powell was “part of the president’s legal team.”  Ex.A2 at 1, 15. 

27



challenges, including Powell’s statements about a “coordinated effort to steal this 

election,” and “an algorithm to … flip those votes … from Trump to Biden.”  Ex.A2 

at 15.  To the extent Dominion now concedes that those statements are not about 

Dominion, then the Court must grant Fox News summary judgment on those 

statements.  Conversely, to the extent Dominion means to suggest that things 

Bartiromo did or did not say later in the interview impacted how a reasonable viewer 

would understand Powell’s earlier statements, that just underscores why the Court 

must look at the whole show.  In context, Bartiromo’s questions would have 

confirmed to a reasonable viewer that Powell’s allegations were unproven and 

disputed allegations—not demonstrable facts. 

Dominion next claims that the Fox News supervisor who oversaw Sunday 

Morning Futures opined that Bartiromo did not offer “any pushback.”  Dom.Opp.88.  

That is misleading—the answer came after Dominion’s attorney showed Clark only 

part of the transcript.  Dom.Ex.106, Clark 237:17-21.  At any rate, Clark’s testimony 

is irrelevant to the legal question whether any of the statements are susceptible to a 

defamatory meaning.  To the extent the Court thinks that testimony is relevant, then 

so too are statements from Dominion’s public relations firm, which concluded after 

“comb[ing] through the Flag transcripts of Maria Bartiromo’s interviews” that 

Bartiromo “hasn’t made any statements that seem to have a strong case for 

defamation.”  Ex.H7, Beckman Email (Dec. 18, 2020); Ex.H7, Walstrom Email 

28



(Dec. 17, 2020) (“In a lot of what we read for Maria, she actually worded things 

pretty carefully.”). 

As for Bartiromo’s own statements, they are substantially true.  Dominion does 

not deny that “there were voting irregularities.”  Ex.A2 at 16.  Dominion notes that 

Michigan attributed the irregularities to human error, not Dominion’s software, 

Dom.Opp.89, but Bartiromo did not say otherwise.  She just noted that there were 

irregularities, which there were.  Likewise, Dominion does not seriously deny that 

several Georgia jurisdictions paused counting.  Dominion claims that the delay was 

caused by “a batch scanner, not Dominion software,” Dom.Opp.89, but it ignores 

that the press reported that “counting of absentee ballots in a crucial Atlanta suburb 

was held up by continued problems with” a “batch scanner made by Dominion.”  

Ex.D18.  In all events, even assuming what Bartiromo said was false, Dominion has 

no evidence that Bartiromo knew these specific statements were false at the time.  

Dominion has no response to that point.   

November 12 – Lou Dobbs Tonight.  Nothing on Dobbs’ November 12 show 

is actionable.  Dominion’s arguments ignore context that makes clear that Dobbs 

was providing Giuliani with an opportunity to explain the President’s allegations and 

litigation plans, not reporting those allegations as true.  From the beginning of the 

show, Dobbs emphasized that the claims were coming from the Trump “legal team,” 

and that lawsuits were in “the works.”  Ex.A5 at 1.  His interview with Ellis made 

29



clear that the allegations had yet to be proven, as Ellis told Dobbs that the Trump 

Campaign was still looking for evidence because it had only been eight days since 

the election.  Id. at 5.  His interview with Congressman Biggs removed all doubt.  

Dobbs explained that there were “allegations” about voting machines and “whether 

they are or are they not vulnerable to hacking,” and Biggs responded “we need to 

find that out and get to the bottom of this.”  Id.  No reasonable viewer could fail to 

understand that the allegations were unproven allegations, not proven facts. 

 Dominion contends that all that context is “irrelevant because Dominion has 

not” challenged those statements.  Dom.Opp.90.  But elsewhere Dominion admits 

that “New York courts have taken ‘the entire broadcast as the context relevant to a 

court’s defamation inquiry.’”  Dom.Opp.85.  Dominion contends that Dobbs 

“credit[ed]” Giuliani’s allegations “as true” by stating “little is known about their 

ownership beyond what you’re saying about Dominion.”  Dom.Opp.90.  But 

Dominion omits that Dobbs called for an investigation into his claims, Ex.A5 at 8, 

which is quintessential protected opinion.  Brian, 660 N.E.2d at 1131. 

 Dominion also complains that Dobbs stated, “by the way, the states, as you well 

know now, they have no ability to audit meaningfully the votes that are cast because 

the servers are somewhere else.”  Dom.Opp.90.  But that statement is not one of the 

“four categories” of statements Dominion challenges, Dom.MSJ.App.D, and 

Dominion has made no effort to demonstrate that it is false (or defamatory).  Nor 

30



has it produced evidence that Dobbs knew that claim to be false at the time.  To the 

extent Dominion is saying that Dobbs bolstered Giuliani’s claims of voter fraud, that 

does not help, as a reasonable viewer would still have understood from context that 

Giuliani’s claims were allegations.   

 That statement is also fair report.  FNN.MSJ.56-66.  Dominion does not dispute 

that a reasonable viewer would understand that Dobbs was referencing allegations 

that the President’s legal team planned to include in lawsuits; nor does it deny that 

the allegations about servers and audits were eventually included in lawsuits.  

Dominion insists that fair-report principles cannot apply because Giuliani and Ellis 

disavowed Powell before she filed her suits.  Dom.Opp.92-93.  But a lawsuit is an 

official proceeding regardless of who files it on whose behalf.   

 Finally, Dominion claims that Dobbs “endorsed” Giuliani’s allegations by 

saying things like “It’s stunning” and “extraordinary” and thanking Giuliani for 

“pursuing what is the truth.”  Dom.Opp.93.  But it fails to explain how those 

statements “espouse” or “concur” in anything other than the unremarkable opinion, 

shared by many, that the President’s allegations were stunning, extraordinary, and 

should be either proven or disproven in short order.  Indeed, those same words could 

have been uttered by someone who firmly believed that the allegations were false.  

Dominion claims that the sentence “four and a half year-long effort to overthrow the 

President of the United States” is actionable because it implies that Dominion is part 

31



of that effort.  But that requires ignoring the multiple places where Dobbs made clear 

that he was just expressing an opinion, and did not yet know one way or the other 

whether the President’s claims were true.  Ex.A5 at 9 (“I think that, … this looks to 

me like it maybe—and I say maybe, I’m not suggesting it is”).   

 November 13 – Lou Dobbs Tonight.  A reasonable viewer would plainly 

understand that the statements Dominion challenges in this broadcast were 

allegations about Dominion, not facts.  Indeed, even Dominion does not contend 

otherwise.  It instead complains that Dobbs’ “presentation was one-sided.”  

Dom.Opp.95.  If that were enough to bring a defamation action, much of the modern 

media establishment would need to shutter.  At any rate, that is not even accurate, as 

Dobbs reported Dominion’s denials right before interviewing Powell: “Dominion 

Voting Systems say they categorically deny any and all of President Trump’s 

claims that their voting machines caused any voter fraud in key swing states or 

electoral fraud.”  Ex.A7 at 4.  Dominion asks the Court to ignore that because 

“Dobbs raised Dominion’s disavowal only while teeing up Powell to respond,” 

Dom.Opp.96, but that is evidence of even-handedness, not one-sidedness.  Dobbs 

presented Dominion’s denials and gave Powell a chance to respond, “leaving it to 

the readers to evaluate it for themselves.”  Brian, 660 N.E.2d at 1131. 

Other context confirms that Dobbs was providing a forum for the President’s 

lawyers to explain claims that he emphasized they would need to substantiate in 

32



court—not reporting that those claims were true.  He repeatedly characterized 

Powell’s statements as “allegations,” and “charges,” and emphasized that it was all 

part of her “investigation.”  Ex.A7 at 5.  And he informed viewers that CISA said 

the election was secure.  Id. at 2-3.  While he also displayed a graphic criticizing 

CISA, expressing one’s opinion that allegations are more credible than denials is 

plainly permissible.  Brian, 660 N.E.2d at 1131. 

November 14 – @Lou Dobbs.   Dominion claims that Dobbs’ November 14 

tweet is defamatory, but context strongly indicates that the tweet was precisely the 

type of “loose, figurative, or hyperbolic language” that “negate[s] the impression” 

that a person is stating a defamatory fact.  Milkovich, 497 U.S. at 21.  Dobbs used 

“colloquial and loose” language throughout.  Von Gutfeld, 603 N.E.2d at 937-38.  

His tweet is also “devoid of reference to” any “specific” facts about Dominion, id. 

at 937—it instead attributes “electoral fraud” to “Democrat[s]” generally.  None of 

that is consistent with “the language of someone inviting reasonable persons” to 

“find specific factual allegations in his remarks.”  Id. at 937.  The same reasoning 

has doomed other defamation suits involving accusations of “fraud.”  Id. at 937-38.  

Dominion’s contrary arguments require “sifting through a communication for the 

purpose of isolating and identifying assertions of fact,” which the New York Court 

of Appeals has warned courts not to do.  Brian, 660 N.E.2d at 1130.  As for the 

33



embedded Giuliani tweet, Dominion fails to explain how a reasonable reader would 

fail to grasp that the allegations in the tweet came from Giuliani, not Dobbs.   

November 14 – Justice with Judge Jeanine.  There is no way that a reasonable 

viewer would fail to understand that the statements Dominion challenges in this 

broadcast were allegations rather than facts.  Dominion disagrees because Pirro told 

viewers that Powell would explain what “she has unearthed in the creation of 

Dominion,” rather than telling viewers that Powell would explain what she was 

“alleging.”  Dom.Opp.100.  But Dominion omits context that made clear the claims 

about Dominion were Powell’s allegations: “The Dominion Software System has 

been tagged as one allegedly capable of flipping votes.  Now, you’ll hear from 

Sidney Powell in a few minutes, who will explain what she has unearthed in the 

creation of Dominion.”  Ex.A9 at 1.  

Dominion next faults Pirro for purportedly “pump[ing] up the Dominion 

allegations by saying in her opening, ‘And those voting machines created by 

Dominion, stay tuned.  The best is yet to come.’”  Dom.Opp.100.  But right after 

Dominion asks the Court to look at that context, it tells the Court to ignore other 

“statements Pirro makes in her opening and interview with other guests” as 

“irrelevant.”   Id.  Dominion’s felt-need to shamelessly cherrypick context is 

understandable: A few sentences later, Pirro told viewers: “The question ultimately 

is, will any of these allegations affect the sufficient number of votes to change the 

34



result of the election?  Maybe yes, maybe no.  If the answer is President Trump did 

not win, then on January 20th, Joe Biden will be my President.”  Ex.A9 at 3.  A 

reasonable viewer would understand that Powell was talking about allegations, not 

proven facts, and that Pirro neither endorsed nor espoused those allegations.  

Other context confirms that conclusion.  Immediately after Powell claimed that 

Dominion and Smartmatic manipulated votes, Pirro reported Dominion’s denials, 

displayed Dominion’s statement on screen, and pressed Powell for evidence: 

“[T]hey deny that this claim that there’s 6,000 votes that went from President 

Trump to Biden had anything to do with their software … if it is manipulated at 

all … what evidence do you have to prove this.”  Ex.A9 at 8.  Dominion claims that 

“reporting bare denials is not real pushback when you omit the detailed facts 

debunking the false claims.”  Dom.Opp.100.7  Setting aside the fact that Pirro 

included detailed facts on air and on screen, see FNN.MSJ.75, Dominion yet again 

ignores that the press need not include detailed facts debunking the claims to report 

them, see Edwards, 556 F.2d at 120.  For the same reason, Pirro was not required to 

inform viewers of “the mountain of evidence” that supposedly contradicted Powell’s 

7 Dominion makes this point repeatedly but cites no case to support it.  Instead, it 
purports to derive that rule from cherry-picked deposition testimony from Fox News 
employees.  Dom.Opp.83.  But that testimony is obviously not a statement of law, 
and it hardly seems likely that Dominion would be willing to accept testimony from 
Fox News employees on other points as legally binding. 

35



claims.  Dom.Opp.101.  And while Dominion claims that Pirro “amplif[ied] 

Powell’s conspiracies” by agreeing with Powell that her claims should be 

investigated, that runs straight into the rule that a “call for a full-scale investigation” 

into allegations reflects a “personal opinion” that the allegations merit investigation, 

not the “demonstrable fact” that they are true.  Brian, 660 N.E.2d at 1131.  

Pirro’s coverage was not only not defamatory, but squarely protected by fair-

report principles.  Pirro’s opening monologue explicitly stated that Powell’s 

allegations about Dominion were “very much a part of lawsuits, affidavits, where 

people are swearing that they’re telling the truth.”  Ex.A9 at 4.  Indeed, it featured 

a lengthy discussion about the pending lawsuits, including the newly filed suit in 

Georgia in which a purported whistleblower filed a sworn affidavit days later making 

the same allegations.  See Ex.C5.   

Dominion does not deny that Powell’s allegations were an accurate report of the 

contents of that affidavit.  Instead, it claims that fair-report principles do not apply 

because the Wood lawsuit “was not filed by the President or his campaign.”  

Dom.Opp.102.  Again, the fair-report doctrine does not exclude coverage of and 

commentary on lawsuits not filed by the President or his campaign.  Nor does it 

matter that the affidavit was not filed until three days later.  A report on anticipated 

filings in pending lawsuit is protected even if the plaintiff “ha[s] not yet performed 

36



the ministerial act of filing ... at the time the statement was made.”  Wenz, 948 

F.Supp. at 323.   

November 15 – Sunday Morning Futures.  A reasonable viewer would have 

understood that Bartiromo was providing a forum for Giuliani and Powell to explain 

allegations that were newsworthy principally because they were central to ongoing 

litigation seeking to alter the outcome of the Presidential election, not reporting the 

allegations as fact.  Indeed, Bartiromo pressed both on whether they could “prove 

it” at every turn.  FNN.MSJ.78-82.  She repeatedly attributed the allegations to 

Powell and Giuliani, using phrases like “Tell me what you mean” and “you say.”  

Id. at 4, 8.  And Bartiromo’s interview with Congressman Jordan made clear that the 

allegations were part of a larger “investigatory process” that had yet to play out.  

Bartiromo noted that Giuliani and Powell are “investigating” Smartmatic and 

Dominion and “they say they have evidence” of interference.  Id. at 14.  She asked 

Congressman Jordan to comment on “the outcome here of this investigation,” to 

which he responded: “Let the process play out.”  Id.  Bartiromo agreed: “Now we 

have to go through the investigatory process.”  Id. 

Dominion tries to draw a distinction between asking the President’s lawyers 

whether they can prove their claims “in time” before the mid-December deadline for 

certifying the vote and whether they can prove their claims “at all.”  Dom.Opp.106.  

Bartiromo did in fact ask Giuliani and Powell multiple times whether they could 

37



prove their claims at all, see Ex.A10 at 4, 5, 7, 9, but it is not clear why Dominion 

thinks that distinction matters.  Asking someone “do you have the evidence to prove 

it” and “will you have the evidence to prove it before the deadline” conveys the same 

basic point:  The allegation is unproven.   

Dominion next contends that Bartiromo “endorsed” the claims by “promising 

her viewers” at the beginning of her show that “they were about to see ‘evidence’ of 

non-existent ‘backdoors.’”  Dom.Opp.105.  That is not what Bartiromo said or 

implied.  Dominion omits the rest of the sentence that makes clear that the statements 

about backdoors and voting machines were coming from the President’s legal team: 

“Coming up, President Trump’s legal team with new evidence this morning of 

backdoors on voting machines, ballot tampering, and election interference, Rudy 

Giuliani with new affidavits and lawsuits charging fraud.”  Ex.A10 at 1.  A 

reasonable viewer would understand that they were about to hear what allegations 

and evidence “President Trump’s legal team” claimed to have.     

Other coverage removes any doubt.  Bartiromo also previewed Powell’s claims 

and expressed uncertainty about whether they were true: “Plus, Sidney Powell on 

the Venezuela connection and whether kickbacks were involved …”  Id.  And she 

made clear to viewers that the President’s lawyers had not yet produced evidence of 

their allegations: “President Trump’s legal team has exactly one month to produce 

enough evidence to overturn the 2020 election.  With a slew of lawsuits pending in 

38



multiple states, it’s a tall task.”  Id.  A reasonable viewer would understand that 

Bartiromo was previewing what she expected the President’s legal team to say.   

Dominion next contends that Bartiromo endorsed Giuliani’s claims by 

responding “‘yes’ or ‘right’” to him “over and over” and interviewing him too 

“enthusiastically.”  Dom.Opp.106.  That is absurd.  The video makes clear that 

Bartiromo was simply acknowledging what Giuliani was saying, like any respectful 

listener would do.  Ex.B6 at 4:54-59, 6:20-25, 10:50-52, 11:10-13.  The line between 

protected speech and actionable defamation cannot seriously turn on whether a host 

says “yes” or “right” too enthusiastically.  Nor did Bartiromo endorse Powell’s 

allegations by saying “Wow.  This is explosive, and we certainly will continue to 

follow it.”  Dom.Opp.107.  Powell’s claims were indeed explosive regardless of 

whether they were true.   

While Bartiromo made some factual statements of her own, none is actionable.  

Dominion contends that Bartiromo falsely implied that Dominion used Smartmatic 

software.  Dom.Opp.105.  But in context, a reasonable viewer would understand that 

Bartiromo was just repeating the (unproven) allegations that Giuliani mentioned 

seconds earlier to ask him about them—not proclaiming that Dominion actually uses 

Smartmatic software.  Indeed, her demand for Giuliani to “prove it” would make no 

sense otherwise.  See Brian, 660 N.E.2d at 1131 (“without a recitation of the existing 

unresolved charges, defendant’s call for a full-scale investigation would have made 

39



no sense”).  And in all events, Dominion has produced no evidence that Bartiromo 

knew the specific statement it challenges (Dominion used Smartmatic software) was 

false on November 15.  FNN.MSJ.81. 

Dominion also complains that Bartiromo cited an unnamed “source.”  But 

Attorney General Richardson also cited unnamed sources, Brian, 660 N.E.2d at 

1128, yet the New York Court of Appeals nevertheless held that his op-ed was not 

defamatory because a reasonable viewer would understand that the charges were 

unproven allegations.  The same is true here.  Bartiromo did not repeat the source’s 

allegations to tell viewers they were true.  She repeated the allegations to ask Giuliani 

whether he was “saying the states that use that software did that?”  Ex.A10 at 4-5.  

When Giuliani responded affirmatively, Bartiromo pushed back: “Can you prove 

the case without the hardware or software?”  Id. 

November 15 – Fox & Friends.  A few minutes before the November 15 

broadcast of Sunday Morning Futures, Bartiromo appeared on Fox & Friends to 

preview her show.  Dominion does not deny that, for the majority of the statements 

it challenges on this segment, a reasonable viewer would plainly understand that 

Bartiromo was previewing a show in which she would be providing the President’s 

lawyers with a chance to air their allegations against Dominion, not reporting facts 

about the company.  Indeed, there is no other way to understand statements like 

“Sidney Powell is also talking about potential kickbacks that government officials 

40



who were asked to use Dominion actually also enjoyed benefits to their families.  

We’re going to talk about that coming up as well.”  Ex.A39 at 4.   

Dominion singles out Bartiromo’s statement that: “There is much to understand 

about Smartmatic, which owns Dominion Voting Systems.”  Id.  But setting aside 

whether that statement alone is even defamatory, courts must not “sift[] through a 

communication for the purpose of isolating and identifying assertions of fact,” but 

must consider the context, tone, and purpose of the statement first.  Brian, 660 

N.E.2d at 1130.  And here, the context and the “apparent purpose,” id., of the 

preview would have made clear that Bartiromo was simply previewing a show in 

which she would be providing the President’s lawyers with a chance to air their 

allegations.  Bartiromo told viewers that she would be speaking “with Rudy Giuliani 

and why he does believe he will be able to overturn this election with evidence.  He 

will join me along with Sidney Powell, to give us an update on their investigation.”  

Ex.A39 at 4.     

To the extent there were any lingering doubts, the interviews that began a few 

minutes later on Sunday Morning Futures would have dispelled them, as the 

statements Bartiromo made in her preview were virtually identical to the claims 

Giuliani and Powell made during the interviews.  In all events, Dominion has failed 

to produce clear and convincing evidence that Bartiromo knew on November 15 that 

Smartmatic did not own Dominion.  To the contrary, when asked in her deposition 

41



whether she “believe[d] Dominion is owned by” Smartmatic, Bartiromo answered 

“I don’t know.”  Dom.MSJ.Ex.98, Bartiromo 280:22-24.   

November 16 – Lou Dobbs Tonight.  Dominion appears to recognize that most 

of the statements it originally challenged from this show are not actionable, so the 

Court should grant summary judgment on any Dominion now declines to defend.  

The only remaining statement is Powell’s claim that “Smartmatic owns Dominion.”  

Dom.Opp.107.  But a reasonable viewer would plainly understand that the 

accusation was an allegation made by Powell—a point that Dominion does not 

contest.  Dominion contends Fox News is nevertheless liable because Dobbs praised 

Powell as a “prominent appellate attorney,” while castigating “Radical Dems” for 

dismissing concerns about Dominion.  Dom.Opp.108-09.  But a reasonable viewer 

would understand that Dobbs was expressing his opinion that Powell’s claims 

merited investigation, which is quintessential protected opinion.  Brian, 660 N.E.2d 

at 1131.  A viewer craving a different perspective could tune into Rachel Maddow, 

whose opinions are equally protected.  Maddow, 8 F.4th at 1157.  Dominion 

complains that Dobbs “endorsed” Powell’s theories when he told Ronna McDaniel 

that the President had been “wronged mightily.”  Dom.Opp.109.  But there too a 

reasonable viewer would understand that Dobbs was expressing his opinion—albeit 

not even an opinion specific to Dominion.   

42



November 18 – Lou Dobbs Tonight.  Dominion challenges Dobbs’ verbatim 

reading of an affidavit filed in court the day before.  That is core protected activity 

under the First Amendment and fair-report principles.  While Dominion concedes 

that Dobbs “reads at length from an affidavit,” it contends that coverage is actionable 

because “Dobbs never referenced any court case.”  Dom.Opp.112.  But a reasonable 

viewer would understand that Dobbs was reading from an affidavit filed in a judicial 

proceeding; that is what affidavits are for.  Moreover, Dobbs emphasized at the 

beginning of the broadcast that he would be discussing “President Trump’s legal 

challenges” with the President’s lawyers, as well as with guests who “have filed 

sworn affidavits charging election fraud in swing state elections.”   Ex.A14 at 1-2.  

Although Dobbs read from a different affidavit, all that context would have 

confirmed to a reasonable viewer that he was discussing official proceedings.  

November 19 – Lou Dobbs Tonight.  A reasonable viewer would obviously 

understand that Dobbs was reporting on allegations made by the President’s legal 

team in a widely publicized news conference earlier that day.  Dominion appears to 

contest that conclusion because Dobbs told viewers that Powell would be providing 

“more details” on her claims, instead of “more allegations.”  Dom.Opp.114.  That 

argument makes no sense, as allegations have “details.”  At any rate, Dominion 

ignores that Dobbs made clear both before and after that statement that Powell’s 

claims were allegations.  He informed viewers before that statement: “We’ll have 

43



much more on today’s powerful news conference and the powerful charges put 

forward by the President’s legal team.”  Ex.A18 at 2.  After summarizing Powell’s 

allegations, Dobbs stated: “Smartmatic and Dominion deny those charges.”  

Ex.A18 at 2.  He told viewers of Dominion’s denials again and displayed text straight 

from Dominion’s “SETTING THE RECORD STRAIGHT” emails on screen.  Id. at 

4. It is thus no surprise that not even Dominion claims that Dobbs “espoused” or

“concurred” in Powell’s claims.  It would have been obvious to any reasonable 

viewer that Powell’s statements about Dominion were contested allegations—and 

that is so regardless of how “great” an “American” she is.  Dom.Opp.113.  A 

reasonable viewer would also understand that Dobbs was covering allegations made 

in an official proceeding.  Dobbs cited the whistleblower affidavit that he read on 

his show the day before, which contained every single one of the allegations made 

about Dominion on the broadcast.  Ex.C5. 

November 21 – Justice with Judge Jeanine.  Pirro’s coverage of the 

President’s allegations on November 21 is plainly covered by both neutral- and fair-

report principles.  Dominion’s contrary arguments rest on distorting the statements 

and omitting context.  Dominion begins by claiming that “Pirro repeats the false 

allegation that Dominion ‘started in Venezuela with Cuban money, and with the 

assistance of Smartmatic software, a backdoor is capable of flipping votes.” 

Dom.Opp.114.  But Dominion leaves out the most important part of the sentence: 

44



“The President’s lawyers alleging a company called Dominion, which they say 

started in Venezuela with Cuban money and with the assistance of Smartmatic 

software, a backdoor is capable of flipping votes.”  Ex.A22 at 2.  Those words would 

make obvious to any reasonable viewer that Pirro was reporting the President’s 

allegations, which is presumably why Dominion omits them.  On-screen graphics 

displaying Dominion’s denials (which Dominion likewise ignores) eliminates any 

doubts.  FNN.MSJ.95-96. 

Dominion claims that Pirro “bolstered the credibility of that false allegation” 

with “her reference to ‘an overnight popping of the vote tabulation that cannot be 

explained for Biden.’”  Dom.Opp.114.  Yet again, Dominion omits key words.  The 

full sentence is phrased as a question: “Why was there an overnight popping of the 

vote tabulation that cannot be explained for Biden?”  Ex.A22 at 3.  Far from opining 

on the credibility of the President’s allegations, Pirro expressed uncertainty and 

called for an investigation: “For the sake of our Republic, we have an obligation to 

get honest and truthful answers, in fact, demand them.”  Id.   

Moreover, a reasonable viewer would understand that Pirro was referencing 

allegations made in pending lawsuits, sweeping this broadcast under fair-report 

protections too.  Pirro expressly referenced sworn declarations filed a few days 

earlier in Wood’s lawsuit.  See Exs.C5, C17.  Dominion claims that Pirro “does not 

even purport to be describing a legal proceeding when she describes that affidavit.”  

45



Dom.Opp.116.  That claim is inexplicable.  Pirro said:  “In Atlanta, a sworn affidavit 

under penalty of perjury,” after informing viewers that affidavits are “sworn 

statements” that are “part of virtually every lawsuit.”  Ex.A22 at 2.  And if that were 

not clear enough, Pirro interviewed Wood just a few minutes later.  Id. at 6.   

Dominion next claims that fair-report principles do not apply because Pirro 

“falsely attributes the affidavit as coming from “[t]he President’s lawyers,” which 

Wood was not.  Dom.Opp.116.  But fair-report protection does not turn on accurately 

describing the person who handed the court filing to the press.  It turns on accurately 

describing the contents of the affidavit.  Finally, Dominion claims that the 

declarations did not reference the “Venezuela/Smartmatic conspiracy,” but that is 

exactly what they allege.  Ex.C5 ¶¶21-22 (explaining that “the software and 

fundamental design of the electronic electoral system and software of Dominion ... 

relies upon software that is a descendent of the Smartmatic Electoral Management 

System”).  Likewise, the declarations reference the “overnight popping of the vote” 

claim that Dominion challenges.  See Ex.C17 ¶¶4, 6-10 (explaining that “surges of 

votes for Biden were observed at odd hours of the morning of November 4th”).   

November 24 – Lou Dobbs Tonight.  Dominion challenges a single statement 

by Powell on the November 24 broadcast about Smartmatic and Dominion.  A 

reasonable viewer would understand that Powell’s statement was an unproven 

allegation.  Dominion does not claim otherwise.  It instead insists that Dobbs 

46



endorsed the statement by stating that “I think many Americans have given no 

thought to electoral fraud that would be perpetrated through electronic voting; that 

is, these machines, these electronic voting companies including Dominion, 

prominently Dominion at least in the suspicions of a lot of Americans.”  Ex.A26 at 

5.  But far from endorsing Powell’s allegations, he called them “suspicions.”  Id.  

Dominion points out that Dobbs asked rhetorically earlier in the show: “What?  You 

mean this election was rigged?”  Id. at 4.  But the fact that Dobbs believed the 

election was rigged in general does not say anything about the veracity of Powell’s 

specific claims about Dominion.  A reasonable viewer would still understand that 

Powell’s claims about Dominion were allegations.  

Powell’s statement on November 24 is clearly fair report, as her allegations were 

included nearly verbatim in the lawsuit she filed the next day.  See Ex.C8, ¶5 

(“Smartmatic and Dominion were founded by foreign oligarchs and dictators” to 

manipulate votes and ensure that “Venezuelan dictator Hugo Chavez never lost 

another election”); ¶¶8, 103 (alleging that Dominion’s software “is designed to 

facilitate vulnerability,” allowing users “to arbitrarily add, modify or remove” votes 

without detection).  And a reasonable observer would plainly recognize that Powell’s 

statements related to that lawsuit.   Dobbs asked Powell: “When shall we expect your 

lawsuit?”  Ex.A26 at 5.  

47



November 30 – Lou Dobbs Tonight.  There is nothing defamatory about this 

show.  In context, a reasonable viewer would understand that Powell’s claims about 

fraud and kickbacks were allegations.  Dominion does not claim otherwise.  It argues 

that Fox News is nevertheless liable because Dobbs endorsed Powell’s allegation by 

saying “[t]his thing should be shut down right now.”  Dom.Opp.119-20.  That is 

inaccurate.  Dobbs was plainly not referencing Powell’s bribery allegations.  Dobbs 

was talking about the “ludicrous, irresponsible and rancid system” of the voting 

machine industry.  He said: “We have across almost every state whether it is 

Dominion, ESS, whatever the company—voting machine company is—no one 

knows their ownership, has no idea what’s going on in those servers, has no 

understanding of the software because it’s proprietary.  It is the most ludicrous, 

irresponsible and rancid system imaginable in the world’s only superpower. We look 

like a complete nation of fools, and we’re supposed to be meeting constitutional 

deadlines on December 8th, December 14th?  Are you kidding me?  This thing 

should be shut down right now and people understand that this will not be tolerated 

by the American people.”  Ex.A29 at 6.  

November 30 – Hannity.  Dominion challenges a single statement by Powell 

on the November 30 broadcast of Hannity.  A reasonable viewer would plainly 

understand that Hannity was simply asking Powell how she would substantiate the 

allegations that she and others had been making in their lawsuits, not claiming that 

48



the allegations were true.  Dominion does not contest otherwise.  Nor does it claim 

that Hannity endorsed or espoused Powell’s allegations.  After all, Hannity brought 

up the fact that Powell had “split” with the Trump campaign.  Ex.A28 at 8.  

Dominion tries to spin that, claiming that Hannity “put a thumb on the scale for 

Powell’s credibility.”  Dom.Opp.122.  It is not clear how saying “you said you were 

never part of that, their legal team,” “downplays” anything.  Id.  But in all events, 

telling viewers that Powell had split with the Trump legal team certainly did not 

bolster her credibility regardless of Dominion’s spin.  

Hannity’s coverage is also classic fair report.  A reasonable viewer would 

understand that Powell was articulating the claims about Dominion that she made in 

her lawsuits.  Both before and after Powell reiterated her claims about Dominion, 

Hannity asked about her confidential sources and whether witnesses would be 

willing to sign affidavits, reinforcing that the allegations were part of ongoing 

litigation.  Ex.A28 at 9.  And immediately before stating her allegations, Powell 

mentioned her co-counsel’s progress in one of his related suits, and recounted all the 

evidence that she had been collecting for it.  And there is no question that the 

allegation she made on Hannity—“The machine ran an algorithm that shaved votes 

from Trump and awarded them to Biden”—is the same claim she was making in her 

lawsuits.  See, e.g., Ex.C8 (alleging that “multiple affidavits show[] … flipping of 

the race … votes being switched in Biden’s favor away from Trump.”).     

49



December 4 – Lou Dobbs Tonight.  Dominion does not contend that Fox News 

should be held liable for anything Colonel Waldron said on this show.  Instead, 

Dominion claims that Dobbs defamed it by asking questions.  Dominion claims that 

Dobbs “suggest[ed]” that Dominion was a “culprit” or “the principal culprit” by 

asking Waldron: “At the center of it all, Dominion Voting Systems.  Are they the 

culprit here?  Not the only culprit, but are they the principal culprit?”  Ex.A30 at 4.  

But a reasonable viewer would understand that Dobbs was asking Waldron to 

elaborate on allegations that he had made earlier in his testimony before state 

legislatures, not making any assertions about Dominion.  Dobbs did not claim that 

“Dominion Voting Systems is the culprit here,” or that “Dominion Voting Systems 

designed their algorithms to be inaccurate.”  Instead, Dobbs asked Waldron to 

elaborate on the claims he had already made in an official proceeding, asking him 

whether Dominion was the culprit.  Nothing about that is defamatory. 

December 10 – @LouDobbs.  Dominion isolates a single tweet issued by the 

@LouDobbs Twitter account at 4:56pm, just four minutes before the 5pm broadcast.  

But Dominion ignores the two tweets that preceded it, including one that came a 

mere minute earlier.  FNN.MSJ.112.  That tweet stated that @SidneyPowell1 would 

be joining Dobbs on the 5pm show “to share new information that could have 

massive consequences in the Battle for the White House.”  Id.  In context, a 

reasonable viewer would have understood that the screenshotted document in the 

50



4:56pm tweet was the “new information” from Powell promised a minute earlier in 

the 4:55pm tweet.  Dominion does not deny that the close-in-time tweets are critical 

context, or that they make clear to a reasonable reader that the allegations are 

Powell’s.   

Dominion argues that Dobbs endorsed Powell’s claims by including the “cyber 

Pearl Harbor” caption.  Dom.Opp.125.  But most of that language came directly from 

the document in which Powell laid out her allegations.  Compare ¶179(p) (tweet 

stating “The 2020 Election is a cyber Pearl Harbor), with id. (document stating “It is 

a cyber Pearl Harbor.”).  A reasonable reader would assume that Dobbs was just 

reporting her claims.  To the extent there were minor glosses on the precise language 

Powell used, the First Amendment does not demand “literal accuracy” when the 

press is conveying inherently newsworthy allegations.  Edwards, 556 F.2d at 120.  

So long as the allegations are “accurately convey[ed],” id., the press is free to employ 

“loose, figurative” language, Rinaldi v. Holt, Rinehart & Winston, Inc., 366 N.E.2d 

1299, 1307 (N.Y. 1977). 

 December 10 – Lou Dobbs Tonight.  Dominion challenges multiple statements 

made by Powell on Dobbs’ December 10 show.  A reasonable viewer would 

understand that Dobbs was providing Powell with an opportunity to explain her 

allegations, not making those allegations himself.  Dominion contends that Dobbs 

“endorsed and gave credence” to Powell’s charges by previewing that she would 

51



bring “new information regarding electoral fraud.”  Dom.Opp.126.  But Dominion 

omits the second half of the sentence, where Dobbs said that the “information” 

Powell would be sharing was her “charges” of “what she calls a Pearl Harbor-style 

cyberattack.”  Ex.A31 at 3.   

 Dominion next contends that Dobbs endorsed Powell’s claims by 

“characterizing her false allegation as ‘apparently a broadly coordinated effort to 

actually bring down this President.’”  Dom.Opp.126.  But Dobbs was not saying that 

Powell’s claims were actually part of such an effort; he was simply stating that her 

claims would be part of such an effort if true.  Indeed, that statement would make no 

sense otherwise, because Dobbs also presses Powell to produce evidence of her 

claims.  Ex.A31 at 4-5.  Dominion also claims that Dobbs endorsed Powell’s 

allegation by characterizing her “outrageous lying as ‘the Lord’s work.’”  

Dom.Opp.126.  But wishing her well in her search for evidence and expressing hope 

that she could produce is not the same thing as endorsing her claims as true.  Again, 

Dobbs’ call for evidence would make no sense otherwise. 

 December 10 – @LouDobbs.  Dominion also challenges a tweet reproducing 

Dobbs’ interview with Powell.  But the tweet simply identifies the interviewee 

(@SidneyPowell) and recites her claims.  Dominion claims that the tweet is 

nevertheless false because it states that “@SidneyPowell reveals groundbreaking 

new evidence,” which she did not.  Dom.Opp.128-29.  But a reasonable viewer 

52



would understand that “evidence” just meant Powell’s claims.  Indeed, the 

reproduction of the interview would have confirmed as much.  By including the 

interview, Dobbs “le[ft] it to the readers to evaluate it for themselves.”  Brian, 660 

N.E.2d at 1131. 

December 12 – Fox & Friends.  Dominion challenges just a single statement 

made by Giuliani on the December 12 broadcast of Fox & Friends.  But it does not 

deny that a reasonable viewer would understand that Giuliani’s claims were his own 

and were made in lawsuits.  Nor does Dominion even try to argue that any host 

“espoused” or “concurred” in Giuliani’s statement.  To the contrary, right after 

Giuliani mentioned Dominion, host Will Cain pressed him for evidence: “Do you 

have the time to bring these and put forward the evidence?  And what is your 

strongest piece of evidence?”  Ex.A32 at 3.  Nor does Dominion deny that a 

reasonable viewer would understand that Giuliani’s statement pertained to legal 

proceedings in which the same claims were being made.  Dominion claims that fair-

report principles do not apply because Powell’s suits “had all been dismissed by that 

date.”  Dom.Opp.129.  But Powell’s suits were on appeal, e.g., Pearson v. Georgia, 

No. 20-14579 (11th Cir.), and appeals are plainly “official proceedings” too.  

January 26 – Tucker Carlson Tonight.  Dominion barely even tries to address 

Fox News’ arguments about the January 26 broadcast of Tucker Carlson Tonight.  

As Fox News explained in its opening brief, a reasonable viewer would plainly 

53



understand that the two statements made by Lindell that even mention Dominion 

were Lindell’s, and Lindell’s alone.  Dominion does not contend otherwise.  Nor 

does Dominion argue that Carlson espoused Lindell’s statements—nor could it, as 

Carlson openly denigrated them as “conspiracy theories.”  Ex.A38 at 20.  Indeed, 

Dominion does not even explain how the statements were susceptible of any 

particular meaning given how cryptic Lindell’s allusions to Dominion were.  Instead, 

Dominion contends only that it “is not plausible” that Carlson and his team were 

unaware that Lindell might bring up Dominion.  Dom.Opp.130.  But that is an 

argument about actual malice, which does not matter unless Dominion has identified 

any defamatory statement attributable to Fox News.  Regardless of whether Carlson 

or his team knew Lindell might bring up Dominion (they did not), the broadcast is 

not defamatory period because a reasonable viewer would plainly understand that, 

when Lindell briefly mentioned Dominion, Lindell was speaking only for himself.  

II. Dominion Has Failed To Produce Clear And Convincing Evidence Of 
Actual Malice. 

Even assuming it has identified some statement by Fox News that is susceptible 

of a defamatory meaning, Dominion has come nowhere close to producing “clear 

and convincing” evidence that the relevant individuals at Fox News made or 

published any challenged statement with actual malice.  Instead, Dominion resorts 

to cherry-picking soundbites from people at Fox News and Fox Corporation who 

54



had nothing to do with the statements it challenges.  But Dominion must bring home 

actual malice to the people who are actually responsible for the challenged 

statements.  N.Y. Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254, 287 (1964).  That does not 

mean, as Dominion seems to think, Dom.Opp.137, anyone on the org chart with 

responsibility for “content,” Dom.Opp.9-10.  As numerous courts have held, it 

means the person(s) who actually drafted, spoke, or played some equivalent direct 

role in the publication of the statement.  Page, 270 A.3d at 850; see also 

FNN.Opp.83-86.  In this case, that means the Fox News hosts and, in some instances, 

producers who had an affirmative hand in drafting or publishing the specific 

statements Dominion challenges. 

Dominion advances a much broader conception of “responsibility,” insisting 

that a news organization is liable for defamation so long as a plaintiff can prove after 

the fact that someone in the “chain of command”—from line-level editors to the 

highest executives at a publication’s parent company—who in theory could have 

stopped a publication would have expressed doubts about a statement had they been 

asked.  Dom.Opp.131-37.  That theory would mark a sea change in defamation law, 

ushering in exactly the kind of “collective knowledge” regime that the Supreme 

Court emphatically rejected in N.Y. Times v. Sullivan.  And as this case well 

illustrates, it would permit invasive inquiries into the state of mind of every single 

editor, producer, and executive up the chain from the challenged article, editorial, or 

55



newscast in every virtually every case, imposing a massive chill on First Amendment 

rights.  Unsurprisingly, Dominion cannot identify a single case embracing its 

defamation-by-omission theory.    

A. Dominion Has Failed to Produce Any Evidence that the Individuals
Responsible for the Allegedly Defamatory Statements Possessed Actual
Malice.

Dominion does not seriously contest that it has failed to muster clear and 

convincing evidence that any of the Fox News hosts whose coverage it actually 

challenges knew that any challenged statement for which he or she was responsible 

was false or harbored serious doubts about its truth when it was made.8  Dominion 

simply ignores the hosts’ repeated testimony that they did not know the President’s 

allegations were false and/or had good reasons to keep an open mind about them at 

the time.  FNN.MSJ.123-31.  Instead of confronting what the hosts and producers 

actually said, Dominion just continues to doggedly insist that all of the hosts must 

have known immediately that the allegations were false (and hence all must have 

lied under oath at their depositions) because Dominion denied them and “public 

evidence and information” “debunked” them.  Dom.Opp.172-78.   

8 Because Dominion does not address any Fox News executives or producers in its 
opposition brief, Fox News does not address them here.  To the extent they remain 
relevant, Fox News incorporates its discussion of them in other summary judgment 
briefs.  FNN.Opp.104-37  

56



Repetition has not improved that argument.  The problem Dominion continues 

to face is that it has never pointed to any objectively verifiable evidence that the 

relevant Fox News individuals reviewed at the time that affirmatively disproved the 

President’s allegations.  Prozeralik v. Cap. Cities Commc’ns, Inc., 626 N.E.2d 34, 

40-41 (N.Y. 1993); see FNN.MSJ.135-43; FNN.Opp.139-47.  Indeed, most of the

sources Dominion cites note only a lack of evidence confirming the President’s 

allegations.  But the absence of evidence proving a claim is plainly not the same 

thing as objectively verifiable evidence debunking it.  After all, “there is a critical 

difference between not knowing whether something is true and being highly aware 

that it is probably false.  Only the latter establishes reckless disregard in a defamation 

action.”  Liberman v. Gelstein, 605 N.E.2d 344, 350 (N.Y. 1992).    

It is little surprise, then, that the individuals at Fox News responsible for the 

challenged publications repeatedly testified under oath—in testimony that Dominion 

once again steadfastly ignores—that they did not find any of Dominion’s evidence 

definitive.  FNN.MSJ.137-38.  Indeed, even Dominion does not seriously deny that 

none of the sources it cites supplied “objectively verifiable” evidence debunking the 

claims at the time.  It instead tries to change the subject, claiming that Fox News is 

“effectively suggesting that factual evidence regarding the outcome of the 2020 

Presidential Election cannot be trusted.”  Dom.Opp.172.  Dominion even goes so far 

as to say that if the Court sides with Fox News, “we may as well give up all faith in 

57



our elections.”  Dom.Opp.175-76.  That alarmist rhetoric has no basis in reality. 

Acknowledging that there was no affirmative evidence disproving the President’s 

hard-to-disprove claims in the immediate weeks after the election does not in any 

way threaten the legitimacy of that election or any other.  It just recognizes the 

common-sense reality that there were extraordinary allegations and extraordinary 

denials being made on a very fast-paced basis, and the best way to sort out the truth 

of hotly contested claims is to test them in the crucible of the courts and public 

debate.   

Of course, there may well be a point in time at which the failure to marshal 

evidence to support a claim is itself a powerful reason to doubt it.  But wherever that 

point may be, it was not close to met here.  As Fox News hosts repeatedly explained, 

the President had only a matter of weeks to prove his claims before the election 

results would be certified in mid-December, and he and his lawyers steadfastly 

insisted that they would be able to do so.  FNN.MSJ.142-43.  And precisely because 

those claims were being pressed by a sitting President, through litigation subject to 

Rule 11 and supported by sworn affidavits, hosts repeatedly testified that they were 

willing to give them the benefit of the doubt.  As Lauren Petterson put it: “[W]hen 

they could not turn over the evidence, we gave them enough time, we gave them 

about 30 days to present it.  It seemed like a reasonable amount of time.  And when 

58



they could not present it, at that point they were no longer invited on the air.” 

Dom.MSJ.Ex.133, Petterson 239:23-240:4. 

When Dominion finally turns to the evidence of what the relevant hosts actually 

knew and believed at the time, instead of what Dominion thinks they should have 

known and believed, it identifies nothing that comes close to clear and convincing 

evidence rebutting their uniform testimony that they did not know whether the 

President’s claims were true or false. 

Fox & Friends.  At the outset, Dominion makes no actual-malice argument in 

its response brief specific to any host of Fox and Friends, and so largely rests as to 

those shows on its theory that no one could ever have believed the President’s 

allegations.  Dom.MSJ.140.  Given that all three hosts unequivocally testified that 

they did not know at the time whether the President’s allegations were true or false, 

FNN.Opp.99-101, the Court should grant summary judgment on Dominion’s 

challenges to the December 12 Fox & Friends segment, as Dominion’s own views 

about what is and is not “plausible” are patently not the kind of clear and convincing 

evidence necessary to create a genuine issue of fact.  See Anderson v. Liberty Lobby, 

Inc., 477 U.S. 242, 256 (1986) (a plaintiff cannot defeat summary judgment simply 

by “asserting that the jury might, and legally could, disbelieve the defendant’s denial 

… of legal malice”).   

59



Bartiromo.  Dominion notes that Bartiromo was aware before her November 8 

broadcast that Jared Kushner doubted Powell’s claims.  Dom.Opp.169.  That is 

hardly clear and convincing evidence that Bartiromo entertained serious doubts 

about them.  As Bartiromo explained in her deposition, while she knew that, per 

usual, “there was some in-fighting within the Trump team,” Dom.MSJ.Ex.98, 

Bartiromo 151:16-22, and that some in the administration doubted Powell’s claims, 

Powell “was still the President’s lawyer,” id. 153:23-154:6, so Bartiromo took her 

claims seriously, id. 379:14-22.  Dominion has produced no evidence to contradict 

that sworn testimony.   

Instead, Dominion just argues that Bartiromo should have disbelieved Powell 

and trusted CISA instead.  Dom.Opp.168-69.  But what matters for the actual malice 

inquiry is what Bartiromo actually thought at the time.  See Kipper v. NYP Holdings 

Co., 12 N.Y.3d 348, 354-55 (2009) (actual-malice inquiry is a “subjective one”).  

And Bartiromo explained under oath that she maintained an open mind about the 

President’s claims because the claims were being pressed by the sitting President 

and his lawyers in a context where the allegations would need to be proven in court 

in short order to impact the election.  Ex.E4, Bartiromo 379:14-22.  Far from 

“purposefully ignor[ing]” Dominion’s denials or the views of “government officials 

and agencies”—which she shared with her viewers—Bartiromo explained in her 

deposition why she did not find them conclusive.  Id. 273:22-274:10; 183:19-184:6.  

60



Dominion second-guesses that judgment, but merely saying that no one could doubt 

anything a government agency says does not make it so. 

Indeed, even Dominion appears to admit that “hacking an election is not 

inherently implausible.”  Dom.Opp.169.  It tries to dismiss the wealth of public 

statements expressing concerns long before the 2020 election that voting machines 

could be manipulated as “entirely beside the point.”  Dom.Opp.169.  But the fact 

that a federal judge, cybersecurity experts, and elected officials across the political 

spectrum had expressed concerns about the security of voting machines in the past 

is obviously relevant to whether Bartiromo did in fact keep an open mind when the 

President claimed that Dominion’s machines had been manipulated—as Bartiromo 

testified.  Ex.E4, Bartiromo 273:22-274:10.  To be sure, that may not speak directly 

to how likely it is that Dominion was complicit.  But the first and natural question 

when electronic voting machines are alleged to have been manipulated is whether 

that is even feasible.  And even Dominion now seems to concede that it is.  Indeed, 

its own technical expert could not dispute that Dominion’s machines are potentially 

hackable or that widespread fraud could occur.  Ex.E59, Rubin 92:13-94:10; 133:8-

134:14; 211:23-212:17.    

Dobbs.  Dominion argues that Dobbs must have known that Powell’s claims 

were false by November 22 because Giuliani and Ellis disavowed her.  Dom.Opp. 

179-80; Dom.MSJ.41-42.  But as Dobbs explained, “I thought that this looked to me 

61



to be a bit of a turf battle between Sidney Powell and Rudy Giuliani in the legal 

team.  I didn’t take it to be much more than that because she was still following the 

lawsuits, digging for information and evidence, and certainly I saw this more as turf 

politics than anything else.”  Dom.MSJ.Ex.111, Dobbs 153:10-155:13.  Dobbs 

explained that he continued covering her claims because “they were still of 

considerable interest to the President.”  Id.  Indeed, the President himself continued 

making the same claims about Dominion, including on Fox News on November 29 

and in a press conference on December 2.  Giuliani also continued making the same 

allegations about Dominion after November 22.  Dominion can second-guess that 

Dobbs’ judgment too, but what matters is whether Dobbs subjectively disbelieved 

her at the time.  And the unrebutted testimony is that he did not.   

Pirro.  Dominion neither acknowledges nor denies Pirro’s unequivocal 

testimony that she did not know whether the President’s allegations were true or not 

at the time of her challenged segments.  Instead, Dominion fixates on one of the 

many reasons why Pirro kept an open mind—namely, there “were legal sworn 

statements under penalty of perjury supporting” them.  Ex.E6, Pirro 352:17-23.  

Because Pirro testified that she “did not recall” whether the allegations in those 

affidavits were specific to Dominion, Dominion insists that she must have had no 

basis to believe any such allegations.  Dom.Opp.170.  That is a non-sequitur twice 

over.  First, an affidavit attesting under penalty of perjury that electronic voting 

62



machines were manipulated during the 2020 election does not have to specifically 

call out Dominion to lend support to a claim that Dominion’s machines were among 

those manipulated.  Second, Pirro never testified that the sole reason she kept an 

open mind about the allegations against Dominion is because they were supported 

by sworn affidavits.  Affidavits aside, they were being made by the sitting President 

and his legal team, which was reason enough for many a person in this country to 

keep an open mind as the story unfolded.  Any uncertainty Pirro may have expressed 

years after the fact about exactly what which affidavit said and when does not come 

close to constituting clear and convincing evidence that Pirro disbelieved the 

allegations.   

Hannity.  Dominion contends that Hannity always “knew Powell’s claims were 

not true” because he testified that the “whole narrative that Sidney was pushing, I 

did not believe it for one second.”  Dom.Opp.171.  But Dominion omits the rest of 

the testimony:  “I did not believe it for one second, and I tried to listen as time went 

on.  I gave them a fairly generous period of time, I felt, in terms of, let’s see what 

you have; you are making accusations; you say proof is coming.  I waited for the 

proof.  I got my Sidney answer on November 30th.”  Dom.MSJ.Ex.122, Hannity 

322:21-25.  While Hannity may have been skeptical of the claims from the outset, it 

was only after Powell was unwilling to produce proof on his November 30 show—

the only Hannity show Dominion challenges—that Hannity “got [his] Sidney 

63



answer.” Id.; see also id. at 420:9-17.  Dominion fails to explain how Hannity’s 

decision to bring Powell on his show and expose to his viewers her lack of evidence 

to support her claims shows “dishonesty in dealing with Dominion.”  Dom.Opp.171. 

Carlson.  Dominion’s exceedingly brief discussion of the lone Tucker Carlson 

Tonight segment it challenges mainly just reiterates its (unsubstantiated) argument 

that Carlson knew what Lindell was going to say.  Dom.Opp.172; but see Ex.E7, 

Carlson at 185:21-24, 320:14-321:9 (confirming that he had “no idea” that Lindell 

would discuss Dominion).  Beyond that, Dominion argues that even if Carlson did 

not know that Lindell would discuss Dominion on his January 26 show, he 

nevertheless published Lindell’s statements with actual malice because Fox News 

re-aired the broadcast later that night.  Setting aside its conflation of responsibility 

and actual malice, Dominion once again ignores the record:  Carlson and his 

producers all testified that they did not think that Lindell said anything defamatory 

about Dominion on the January 26 show because his statements were too vague and 

confusing to be understood as concretely alleging anything.  See Dom.MSJ.Ex.105, 

Carlson 317:18-318:20; 321:22-323:21; 318:21-319:14; Dom.MSJ.Ex.148 Wells 

107:17-108:6; Dom.MSJ.Ex.134 Pfeiffer 261:22-24.  That testimony forecloses any 

claim that Dominion can prove by clear and convincing evidence that Carlson or his 

producers republished—or published in the first instance—Lindell’s statements 

despite knowing they were false.  Dominion’s arguments underscore the lack of any 

64



evidence substantiating its claims about the January 26 broadcast of Tucker Carlson 

Tonight. 

B. Dominion’s Defamation-By-Omission Theory Has No Basis In Law. 

Unable to identify clear and convincing evidence that any host (or any relevant 

producer) published any defamatory statements with actual malice, Dominion tries 

to broaden the lens.  According to Dominion, a media organization is on the hook 

for a defamatory statement so long as someone in the “chain of command” suspects 

that the statement is false and fails to stop the publication from airing it, even if that 

person is not actually involved in the publication.  That sweeping theory has no basis 

in the law.  As Fox News explained when Dominion pressed the same theory in its 

own motion for summary judgment, there is no such thing as defamation by 

omission.  FNN.Opp.83-86, 117-20.  To demonstrate that someone is “responsible” 

for an allegedly defamatory statement, a defamation plaintiff must show that the 

person “affirmatively act[ed] to direct or participate in the publication” of the 

statement.  Ertel v. Patriot-News Co., 674 A.2d 1038, 1044 (Pa. 1996).  “[M]erely 

fail[ing] to hinder its publication” is not enough.  Id.  Nor could it be, as sweeping 

into the actual-malice inquiry the knowledge of everyone with any responsibility for 

the content of a media organization would sneak in through the back door the same 

“collective knowledge” test that Sullivan kicked out the front.  376 U.S. at 287-88.  

65



It is little surprise, then, that courts across the country have cast doubt on similar 

defamation-by-omission theories.  In fact, courts have made clear that defamation-

by-omission is not a viable theory even if the defendant possesses the authority to 

stop a publication and has exercised that authority in the past.  Maynard v. Fellner, 

284 N.W.2d 121 (Wis. Ct. App. 1979), aff’d 297 N.W.2d 500 (Wis. 1980).  In 

Maynard, the plaintiff, like Dominion, sought to defeat summary judgment by 

pointing to “two occasions when [the printer the plaintiff sued] refused to publish 

pictures” in the newspaper it printed.  Id. at 123.  Although the plaintiff argued that 

those lone instances sufficed to render the printer responsible for all content it 

printed, the court disagreed, explaining that “[b]y refusing to print these pictures, 

Port did not undertake a duty to review and verify the non-libelous character of all 

material it prints.”  Id.  Just so here.   

None of Dominion’s cases is to the contrary.  In Hunt v. Liberty Lobby, the court 

looked to the state of mind of the Chairman and Managing Editor of the publication 

because they were the people who changed the original headline and added the 

misleading subheadlines.  720 F.2d 631, 636 (11th Cir. 1983).  In Stone v. Essex 

County Newspapers, Inc., the editor personally reviewed the challenged article.  330 

N.E.2d 161, 174 (Mass. 1975).  Dominion has produced zero evidence that any of 

the myriad Fox News or Fox Corporation executives whose cherry-picked 

statements it repeats ad nauseum drafted, reviewed, or edited any statement 

66



Dominion challenges.  Dominion’s reliance on Phoenix Newspapers, Inc. v. Church 

is yet another study in selective quotation.  Dominion says that the court looked to 

the state of mind of the employee with “ultimate authority to approve or disapprove,” 

but Dominion conveniently omits that the same employee was “directly involved in 

the activities leading to the publication of the editorial.”   537 P.2d 1345, 1359 (Ct. 

App. Az. 1975).  Beyond that, Dominion just cites a treatise, written by one of its 

own attorneys, refuting the proposition that only “one person” in an organization can 

be responsible for a publication.  True—but irrelevant, as Fox News has never 

claimed otherwise.  Of course multiple employees can play an affirmative role in 

drafting or publishing a defamatory statement.  But that does not begin to support 

expanding the actual-malice inquiry to probe the mind of executives and supervisors 

who played no role in the drafting or publishing the statement. 

Dominion’s contrary rule not only finds no support in case law, but make no 

sense given the principles underlying the actual-malice standard.  As the Supreme 

Court has made clear, actual malice requires “more than a departure from reasonably 

prudent conduct.”  Harte-Hanks Comm’ns, Inc. v. Connaughton, 491 U.S. 657, 688 

(1989).  Yet holding a news organization responsible for a supervisor’s failure to 

intervene and stop publication of a statement she had no role in preparing or 

publishing would collapse the settled distinction between actual malice and “whether 

a reasonably prudent [person] would have published” under the circumstances.  St. 

67



Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968).  It would also gut Sullivan’s bar on 

trying to prove actual malice via the “collective knowledge” of the organization, as 

it would sweep in the knowledge of everyone in the editorial chain of command in 

virtually every case.  That would mark a sea change in defamation law, rendering 

intrusive and speech-chilling inquiries into the state of mind of myriad editors, 

producers, and executives all the way up to the editor-in-chief, the CEO, and even 

members of the Board of Directors routine in defamation cases.  Thankfully, that is 

not the law.  

III. Dominion Has Produced No Non-Speculative Evidence Of Lost Profits Or 
Lost Enterprise Value. 

Fox News is entitled to summary judgment on Dominion’s claims for economic 

damages.  Dominion now admits that its headline-grabbing claim of $1.6 billion was 

fanciful from the start, as it now agrees (after its own damages expert contradicted 

it) that its original claim for both $1 billion in enterprise value and $600 million in 

lost profits was double counting.  Dom.Opp.182 (lost profits are “alternative” to lost 

enterprise value); Ex.E57, Hosfield 34:16-35:8 (“it would be economically improper 

to recover both”).  Worse, Dominion’s own damages expert now admits that the 

figures in Dominion’s complaint were wildly exaggerated.  He calculates 

Dominion’s alleged lost business opportunities at $88 million—nothing close to the 

$600 million Dominion originally claimed.  And while he puts lost enterprise value 

68



at a still-inflated $920 million (not $1 billion), he admits that this figure rests on the 

implausible assumption that Dominion, a thriving enterprise that has gained, not lost, 

customers since the 2020 election, will somehow lose all its customers and go out of 

business by 2031.  Id. 135:25-137:4; 210:24-211:13.  Dominion has also never 

explained how it can claim on one hand that the allegations were so implausible that 

no one could have believed them when made, yet claim on the other hand that it is 

injured to the tune of almost a billion dollars because lots of people still believe them 

years later.  And even if Dominion could substantiate these astronomical claims, it 

could not recover them from Fox News because it cannot prove that they were 

caused by the coverage it challenges.  FNN.MSJ.148-53.  None of Dominion’s 

arguments is convincing.   

Dominion first argues that it does not need to prove economic damages because 

this is a defamation per se case.  But Dominion confuses general damages—i.e., 

non-economic damages like harm to reputation, standing in the community, and 

mental anguish—with special damages—i.e., out-of-pocket losses like lost profits 

and lost enterprise value.  While general damages may be presumed in a defamation 

per se case, special damages may not.  See Fashion Boutique of Short Hills, Inc. v. 

Fendi USA, Inc., 75 F.Supp.2d 235, 241 (S.D.N.Y. 1999), aff’d, 314 F.3d 48 (2d Cir. 

2002); Robertson v. McCloskey, 680 F.Supp. 414, 415-16 (D.D.C. 1988).  Fox News 

did not move for summary judgment on general damages.  It moved for summary 

69



judgment on special damages, including on Dominion’s claim for lost profits and 

lost enterprise value.   

On that question, Fox News is entitled to summary judgment, as Dominion has 

not presented enough evidence for a jury to find that Dominion lost any business or 

enterprise value because of the specific statements Dominion challenges.  “New 

York imposes very strict requirements for proof of special damages in the form of 

lost customers,” providing that “persons who ceased to be customers, or who refused 

to purchase, must be named.”  Fashion Boutique, 75 F.Supp.2d at 239-40.  And New 

York law makes clear that Dominion must prove its losses “with reasonable certainty 

and without speculation.”  Wolf Street Supermarkets v. McPartland, 108 A.D.2d 25, 

33 (N.Y. App. Div. 1985).   

That strict standard is fatal.  At most, Dominion points to testimony from 

Dominion officials suggesting that some customers “may have” chosen other 

vendors because of “stuff on Fox news,” Dom.Opp.Ex.673, Rosania 249:1-5, or 

recounting conversations with officials attributing losses to “the media” or 

“misinformation” more generally, rather than any of the challenged statements on 

Fox News specifically, see Dom.MSJ.Ex.131, Noell 224:23-225-21; 230:20-231:3; 

Dom.MSJ.Ex.144, Singh 187:22-188:3.  But even assuming that hearsay (or, in 

some cases, double hearsay) is admissible, speculation that customers may have 

abandoned ship because of Fox News’ coverage of the allegations is not enough.   

70



Moreover, much of that speculation is contradicted by the record.  Dominion 

points to testimony suggesting that it lost a contract in Williamson County because 

of controversy surrounding the 2020 election, but Dominion’s own records confirm 

that it was fired by Williamson County because of its poor performance.  See Ex.D28 

(“Williamson County will use new voting machines in its 2022 election cycle 

following vote tabulation discrepancies found during the October [2021] election”).  

And while Dominion points to testimony from two employees in Maricopa County, 

Dom.Opp.186, it neglects to mention that Maricopa County is still a customer.  See 

Dom.Opp.Ex.738, Hosfield Rept.Ex.6.  Dominion claims that “potential 

acquisitions” are “off the table.”  Dom.Opp.186.  But which ones?  Dominion does 

not say.  Dom.MSJ.Ex.144, Singh Dep. Tr. 35:6-36:2.   

Dominion cites its expert, Professor Steckel, but Mr. Steckel did not analyze 

Dominion’s customers or whether or how any challenged statement affected their 

purchasing decisions.  Dom.Opp.Ex.732 at 4-6.  Dominion points to the calculations 

of its damages expert, Mark Hosfield, Dom.Opp.186, but Hosfield offered no 

opinion on whether any of the challenged statements were the cause of any losses.  

See Ex.E57, Hosfield 248:23-249:11 (“I’m not going to testify that these—that Fox 

was the cause of these losses.”).  He simply assumed causation for purposes of his 

71



calculations.  Id.  Dominion cannot use assumptions of causation to create fact 

questions about causation.9  

Dominion claims that Fox News “conflates causation of damages with the 

apportionment of damages among multiple defamers.”  Dom.Opp.187.  It is 

Dominion that confuses things.  Apportionment questions come into play only after 

a defamation plaintiff establishes that a defendant’s conduct is a legal cause of the 

plaintiff’s injuries.  See W. Page Keeton, Prosser & Keeton on Torts §52 (1984) 

(“Once it is determined that the defendant’s conduct has been a cause of some 

damage suffered by the plaintiff, a further question may arise as to the portion of the 

total damage sustained which may properly be assigned to the defendant, as 

distinguished from other causes.”).10  After all, if Dominion’s customers chose other 

vendors over Dominion because of President Trump’s tweets rather than anything 

to do with Fox News, then Fox News would plainly not be liable for that loss. 

9 Dominion points to out-of-pocket expenses for private security, lawyers (though 
notably not its lead trial counsel, who is working on “pure contingency,” Ex.H25), 
threat monitoring, and public relationships.  Dom.Opp.183.  But those expenses have 
nothing to do with Dominion’s lost enterprise value and lost profit claims.  And 
Dominion does not point to any evidence that causally links those expenses to any 
of the statements Dominion challenges.  Id. 
10 Dominion argues that it does not need to prove “but for” cause, but New York 
courts have unequivocally held otherwise.  See SRW Assoc. v. Bellport Beach 
Property Owners, 129 A.D.2D 328, 331-32 (N.Y. App. Div. 1987) (rejecting 
defamation claim for lack of causation where plaintiff offered nothing but 
speculation that statements were “a cause-in-fact” of claimed injury). 

72



Dominion cannot assume away its causation burden and skip straight to 

apportionment.  None of Dominion’s cases say otherwise.  Those cases just stand 

for the unremarkable proposition that, once the plaintiff has proven that the 

defendant’s conduct is a cause of its loss, the defendant cannot point to other joint 

tortfeasors to mitigate damages under a joint-and-several liability regime.  See 

Palmer v. New York News Publ’g Co., 31 A.D.210 (N.Y. App. Div. 1898).  

Dominion thus must prove both but-for and proximate causation.  Yet it has 

produced no evidence from which a jury could find either.   

IV. Dominion’s Punitive Damages Argument Misstates The Law. 

Dominion’s claim for punitive damages likewise fails as a matter of law.  To 

recover punitive damages, Dominion must prove not only that the individuals 

responsible for the challenged statements published them with actual malice, but that 

they did so with common-law malice too.  Common-law malice is an even more 

demanding standard, as it requires proof that the defendant made defamatory 

statements “out of hatred, ill will, or spite.”  Celle v. Filipino Reporter Enters. Inc., 

209 F.3d 163, 184 (2d Cir. 2000).  A “triable issue of common-law malice is raised 

only if a reasonable jury could find that the speaker was solely motivated by a desire 

to injure [the] plaintiff.”  Morsette v. The Final Call, 309 A.D.2d 249, 255 (N.Y. 

App. Div. 2003).  Dominion does not deny that it has failed to produce any evidence 

73



that anyone at Fox News was motivated by even the slightest desire to injure 

Dominion; indeed, its own expert witness concedes that there is none.  Ex.F5 ¶63. 

Instead, Dominion accuses Fox News of misstating the standard.  In Dominion’s 

view, it can recover punitive damages so long as it shows that Fox News made the 

statements with “wilful, wanton or reckless disregard” of Dominion’s rights.  

Dom.Opp.190.  That is incorrect.  Morsette illustrates the point.  In Morsette, the 

plaintiff, a successful businesswoman, sued the defendant newspaper after it 

included her picture in an article titled “Mothers in Prison, Children in Crisis.”  309 

A.D.2d at 250.  The photograph was taken at an event that had nothing to do with 

the article, and the plaintiff had never been in prison before.  The editor of the 

newspaper nevertheless picked a photograph of the plaintiff and her son from a 

“photo file,” altered the photo to remove her smile and to make it look like she was 

wearing a prison uniform, and included it in the article without attempting to obtain 

the plaintiff’s consent.  Id. at 251.  The jury concluded that the newspaper defamed 

the plaintiff and awarded her $640,000 in compensatory damages and $700,000 in 

punitive damages.  Id. at 252.   

On appeal, the appellate court reversed the punitive damages award “despite the 

callous indifference with which defendant doctored random photographs to imply 

criminal conduct.”  Id. at 254.  The court explained that to recover punitive damages, 

the plaintiff must prove “common-law malice,” and that “a triable issue of common-

74



law malice is raised only if a reasonable jury could find that the speaker was solely 

motivated by a desire to injure plaintiff, and that there must be some evidence that 

the animus was ‘the one and only cause for the publication.’”  Id. at 255 (citing 

Present v. Avon Prods., 253 A.D.2d 183, 189 (1999), Stukuls v. State of New York, 

42 N.Y.2d 272, 282 (1977)) (emphasis added).  “[N]otwithstanding defendant’s 

reprehensible, irresponsible conduct, there is no evidence that defendant possessed 

the requisite ‘mental state in relation to the plaintiff,’ i.e., that the malice or ill will 

was directed specifically at plaintiff, to support an award of punitive damages.”  Id.   

The majority rejected the approach advocated by the dissent, which accused the 

majority of ignoring the very same language in the pattern jury instructions that 

Dominion invokes here.  Id. at 259 (Marlow, J., dissenting) (quoting New York 

Pattern Jury Instructions §3:30 for the proposition that, “[i]n order to determine 

whether a defendant acted maliciously, the factfinder must determine whether the 

statement was ‘made with deliberate intent to injure or made out of hatred, ill will, 

or spite or made with wilful, wanton or reckless disregard of another’s rights’” 

(emphasis in original)).  The dissent would have concluded that the plaintiff was 

entitled to punitive damages because the defendant published her photograph 

“without the slightest concern for plaintiff’s right to her flawless reputation.”  Id. at 

260.  The majority agreed with the dissent that the defendant’s conduct was 

“reprehensible,” “irresponsible,” and displayed a “callous indifference” toward the 

75



plaintiff.  Id. at 254-55.  But that was not enough.  As the majority explained, the 

defamation plaintiff must prove that the speaker was motivated solely by a desire to 

injure plaintiff, and that the animus was the one and only cause for the publication.  

Morsette squarely forecloses Dominion’s position. 

Dominion has not identified any New York case that awards punitive damages 

to a defamation plaintiff because the defendant acted with “wilful, wanton or 

reckless disregard of another’s rights.”  Dominion relies primarily on the New York 

Pattern Jury Instructions.  Dom.Opp.190.  But New York courts have squarely held 

that the pattern jury instructions “do not take precedence over decisional law.”  

Acerra v. Trippardella, 34 A.D.2d 927, 927 (N.Y. App. Div. 1970).  Indeed, New 

York courts have repeatedly declined to apply the New York Pattern Jury 

Instructions when they depart from case law.  E.g., id. (“The court’s charge, though 

based on New York Pattern Jury Instructions, was erroneous in its instruction.”); 

Barlow v. Liberty Maritime Corp., 746 F.3d 518, 527 n.14 (2d Cir. 2014) (explaining 

that New York Pattern Jury Instruction “misstates New York law”); Brussels Bank 

Lambert v. Credit Lyonnais (Suisse) S.A., 2000 WL 1694308, *1 (S.D.N.Y. 2000) 

(declining to follow New York Pattern Jury Instruction and noting that “[t]he PJI, of 

course, are not binding authority”).  Here, Morsette makes plain that the precise 

language Dominion cites is not the law of New York.   

76



Dominion also cites Prozeralik, but that case does not help.  Prozeralik held that 

the plaintiff was not entitled to punitive damages.  To be sure, in discussing whether 

the actual-malice standard suffices to justify punitive damages, the court opined in 

dictum that actual malice does not “measure up to the level of outrage or malice 

underlying the public policy which would allow an award of punitive damages, i.e., 

‘to punish a person for outrageous conduct which is malicious, wanton, reckless, or 

in willful disregard for another’s rights.’”  626 N.E.2d at 42.  But when it came time 

to decide whether the plaintiff could recover punitive damages, the court did not 

mention the words “wilful,” “wanton” or “reckless disregard.”  It instead explained 

that the record did not support a finding that the defendant published the statements 

about the plaintiff “out of hatred, ill will, spite, criminal mental state or that 

traditionally required variety of common-law malice.”  Id. at 42.  The court did not 

elaborate on what it meant by “that traditionally required variety of common-law 

malice,” but Morsette makes clear that a defamation plaintiff must prove that the 

defendant acted solely out of hatred, ill will, or spite.  309 A.D.2d at 255 (citing 

Prozeralik, 626 N.E.2d at 42).   

Nor do any of the other cases cited in Pattern Jury Instruction §3:30 support 

Dominion’s argument that “wilful, wanton or reckless disregard” is enough.  See 

Barlow, 746 F.3d at 527 n.14 (finding that New York Pattern Jury Instruction 

“misstate[d] New York law” where “cases cited in the jury instruction’s 

77



commentary” did not support it).  Harris v. Hirsh did not use the words “wilful,” 

“wanton,” or “reckless disregard.”  It simply held that the defamation plaintiff was 

not entitled to punitive damages because “there was no proof that defendant acted 

with common-law malice.”  228 A.D.2d 206, 209 (N.Y. App. Div. 1996).  Marcus 

v. Bressler also did not use the words “wilful,” “wanton,” or “reckless disregard.”  It 

stated that “common-law malice … is required to justify punitive damages,” and 

concluded that the plaintiff could not recover punitive damages because she had 

already recovered sanctions.  277 A.D.2d 108, 109-10 (N.Y. App. Div. 2000).  

Dobies v. Brefka at least upheld a punitive damages award, but it did so because the 

plaintiff presented “proof which suggested that [the defendant] made these false 

accusations against him out of spite and anger.”  45 A.D.3d 999, 1001 (N.Y. App. 

Div. 2007) (emphasis added).  The case does not mention anything that resembles 

Dominion’s standard. 

As for Celle, the court could not have been clearer:  

Punitive damages may only be assessed under New York law if the plaintiff 
has established common law malice in addition to the other elements of 
libel.  See Prozeralik v. Capital Cities Communications, 626 N.E.2d 34, 41-
42 (1993).  To do so, plaintiffs must prove by a preponderance of the 
evidence that the libelous statements were made out of “hatred, ill will, 
[or] spite.”  Id. at 42. 

209 F.3d at 184 (emphasis added).  And in assessing whether the plaintiff was 

entitled to punitive damages, the Second Circuit did not mention the words “wilful,” 

78



“wanton,” or “reckless disregard.”  Instead, it concluded that the plaintiffs 

“introduced sufficient proof of ill will and spite to sustain the award of punitive 

damages.”  Id. at 190 (emphasis added).  The only time the Second Circuit mentioned 

the words “wilful,” “wanton” and “reckless disregard” was when it recited in the 

facts section of the opinion the jury instructions that the district court applied, and 

when it quoted the dictum in Prozeralik explaining that proving actual malice is not 

enough to obtain punitive damages.  But the test that Celle actually applied is 

whether the defendant published the allegedly defamatory statements out of “hatred, 

ill will, [or] spite.”  Id. at 184. 

 Dominion’s misunderstanding of the proper legal standard infects the rest of its 

analysis.  Dominion lists several factors that it thinks a juror can consider in deciding 

whether to assess punitive damages.  Dom.Opp.190-91.  But those factors do not 

help Dominion, as Dominion has never even tried to claim that anyone at Fox News 

harbored hatred, ill will, or spite against Dominion.  That is the end of Dominion’s 

punitive damages case. 

 None of the cases that Dominion cites supports its contrary argument.  

Kostolecki v. Buffalo Courier Express, 163 A.D.2d 856 (N.Y. App. Div. 1990), held 

that the plaintiff marshaled sufficient facts of “actual malice” for a jury trial on 

punitive damages.  Id. at 857 (emphasis added).  But that decision predates cases 

like Prozeralik and Morsette, which squarely hold that proving actual malice is not 

79



enough for punitive damages in defamation cases.  Stokes v. Morning Journal, 72 

A.D. 184 (N.Y. App. Div. 1902), likewise predates Prozeralik and Morsette by 

almost a century.  Curtis Publishing v. Butts, 388 U.S. 130 (1967), held that a 

punitive damages award under Georgia defamation law (and a separate punitive 

damages award under Texas defamation law) did not violate the U.S. Constitution.  

Id. at 137-38, 161.  It says nothing about the standard for punitive damages under 

New York law.  Hinerman v. Daily Gazette, 423 S.E.2d 560 (W. Va. 1992), upheld 

the constitutionality of a punitive damages award under West Virginia law.  Id. at 

580-81.  Morris v. Flaig, 511 F.Supp.2d 282 (E.D.N.Y. 2007), and Garcia v. 

O’Keefe, 2004 WL 2375284 (N.Y. Sup. Ct. Sept. 9, 2004), were not even defamation 

cases.  They have no relevance here, as both the U.S. Supreme Court and New York 

courts have repeatedly explained that free speech and free press concerns embodied 

in the U.S. and New York Constitutions require heightened standards for punitive 

damages in the defamation context.  See Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 

350 (1974); Morsette, 309 A.D.2d at 254. 

 In all events, even assuming Dominion has the right standard, no reasonable jury 

could find that Fox News published the challenged statements with “wilful, wanton 

or reckless disregard of” Dominion’s rights.  Indeed, much of Dominion’s argument 

boils down to its claim that Fox News “producers,” “hosts,” and “executives” who 

were not even involved in publishing the challenged statements “knew the Dominion 

80



conspiracy theories were false.”  Dom.Opp.191.  But even assuming that Dominion 

is right about that, proving actual malice is not enough for punitive damages.  See 

Morsette, 309 A.D.2d at 254.  A fortiori, proving actual malice in the abstract, 

divorced from anyone with actual responsibility for a challenged statement, does not 

suffice.  

 Dominion next claims that Fox News hosts knew that the President’s allegations 

were “extremely damaging to Dominion as a company and to its employees.”  

Dom.Opp.191.  But Dominion refuses to acknowledge that Fox News hosts 

repeatedly testified that they covered the President’s allegations about Dominion 

because the President’s efforts to overturn the election results were newsworthy, and 

the audience deserved to hear about them even if they had not yet been proven.  

FNN.MSJ.156-57.  Dominion also ignores that hosts repeatedly reached out to 

Dominion for comment and invited Dominion on air to tell its side of the story.  

Exs.I9, I10, I11.  In fact, Dominion accepted one such opportunity, sending 

executive Michael Steel to sit for an interview on America’s News Headquarters on 

November 22.  But Dominion declined every other invitation from Fox News.  

Ex.E10, Bischoff 188:2-21.  Dominion also ignores the many times hosts pushed 

back on Giuliani’s and Powell’s allegations, emphasized that they would need to be 

proven in court, and offered competing views from the press, members of Congress, 

and legal experts.  FNN.MSJ.25-33.  None of that is consistent with Dominion’s 

81



theory that Fox News acted with “wilful, wanton or reckless disregard of” 

Dominion’s rights.  Indeed, if the newspaper’s “reprehensible,” “irresponsible,” and 

“callous” behavior in Morsette was not enough for punitive damages, 309 A.D.2d at 

254-55, it is impossible to see how any reasonable jury could conclude consistent 

with New York law that Dominion is entitled to punitive damages in this case.  

 In all events, even if Dominion could demonstrate that someone at Fox News 

published false and defamatory statements about it with both actual and common 

law malice, that would still not be enough to obtain punitive damages from Fox 

News.  Under New York law, “punitive damages can be imposed on an employer ... 

only when a superior officer in the course of employment orders, participates in, or 

ratifies outrageous conduct.”  Loughry v. Lincoln First Bank, N.A., 494 N.E.2d 70, 

74-75 (N.Y. 1986).  There is no evidence that any “superior officer” at Fox News 

ordered, participated in, or ratified any wrongdoing that would justify holding Fox 

News blameworthy.  FNN.MSJ.156-57.  To the contrary, Fox News executives like 

Suzanne Scott and Jay Wallace testified that they played no role in any of the 

allegedly defamatory publications, and Fox News hosts and producers confirmed 

that they did not.  Dominion has not identified any evidence to the contrary.  

FNN.Opp.120-32.    

 At bottom, Dominion’s argument for punitive damages boils down to a claim 

that it is enough that the defendant published with actual malice defamatory 

82



statements that it knew would injure the plaintiff.  But that, of course, will be true in 

every case, as a plaintiff cannot seek punitive damages unless it first succeeds in 

proving that the defendant made defamatory statements with actual malice.  By 

Dominion’s telling, then, every defamation plaintiff may ask a jury to award punitive 

damages—and not just against anyone who says something defamatory, but against 

any news organization that publishes anything defamatory, and even any parent 

company of such an organization.  New York courts have soundly rejected that 

capacious claim, and rightly so, as such a regime would “exacerbate[] the danger of 

media self-censorship” that the Supreme Court has long warned are already inherent 

in defamation claims.  Gertz, 418 U.S. at 350.  At the very least, then, the Court 

should reject Dominion’s punitive damages claim, as Dominion has produced no 

evidence from which it could satisfy the demanding standards of New York law.   

CONCLUSION 

The Court should grant Fox News’ motion for summary judgment.  

 

 

 

 

 

 

 

83



 
OF COUNSEL: 
 
Dan K. Webb 
Matthew R. Carter 
WINSTON & STRAWN LLP 
35 W. Wacker Drive 
Chicago, IL 60601-9703 
(312) 558-5600 
 
Paul D. Clement 
Erin E. Murphy 
CLEMENT & MURPHY, PLLC 
706 Duke Street  
Alexandria, VA 22314  
(202) 742-8900 
 
Scott A. Keller 
LEHOTSKY KELLER LLP 
200 Massachusetts Avenue NW 
Washington, D.C. 20001 
(512) 693-8350 
 
Eric M. George 
Katherine A. Petti 
ELLIS GEORGE CIPOLLONE 
O’BRIEN ANNAGUEY LLP 
2121 Avenue of the Stars, 30th Floor 
Los Angeles, CA 90067 
(310) 274-7100 

 /s/ Blake Rohrbacher 
Blake Rohrbacher (#4750) 
Katharine L.  Mowery (#5629) 
Angela Lam (#6431) 
RICHARDS, LAYTON & FINGER, P.A. 
920 North King Street 
Wilmington, DE  19801 
(302) 651-7700 

Attorneys for Defendant Fox News Network, LLC 

Dated: February 20, 2023 
 

 

  

84


	TABLE OF AUTHORITIES
	PRELIMINARY STATEMENT
	ARGUMENT
	I. The Challenged Statements Are Not Actionable.
	A. Coverage of and Commentary on Newsworthy Allegations Is Not Defamatory.
	B. Fair-Report Principles Protect Reporting on Official Proceedings and Investigations.
	C. The Non-Factual Statements Dominion Challenges Are Protected Opinion.
	D. None of the Challenged Statements Is Actionable Defamation.

	II. Dominion Has Failed To Produce Clear And Convincing Evidence Of Actual Malice.
	A. Dominion Has Failed to Produce Any Evidence that the Individuals Responsible for the Allegedly Defamatory Statements Possessed Actual Malice.
	B. Dominion’s Defamation-By-Omission Theory Has No Basis In Law.

	III. Dominion Has Produced No Non-Speculative Evidence Of Lost Profits Or Lost Enterprise Value.
	IV. Dominion’s Punitive Damages Argument Misstates The Law.

	CONCLUSION



